Moje typy - najlepsze filmy 12.T-MNH

Filmy 12.T-MNH - wypowiedz się!
Avatar użytkownika
Seblon
NH-Moderator
 
Posty: 1055
Na forum od:
16 lut 07, 14:33

Post 29 lip 12, 18:30

Tradycyjnie otwieramy temat, w którym zachęcamy wszystkich Festiwalowiczów do opublikowania listy najlepszych filmów 12.MFF T-MNH.

A tak typowaliście w latach ubiegłych:

:arrow: 11.MFF NH, Wrocław 2011
:arrow: 10.MFF NH, Wrocław 2010
:arrow: 9.MFF NH, Wrocław 2009
:arrow: 8.MFF NH, Wrocław 2008
:arrow: 7.MFF NH, Wrocław 2007
:arrow: 6.MFF NH, Wrocław 2006
:arrow: 5.MFF NH, Cieszyn 2005

_________________________
Uwaga do członków 2.KKFNH:
Przy konstruowaniu swoich list bierzcie, proszę, pod uwagę filmy dyskutowane podczas 2.KKFNH.
21. MFF Nowe Horyzonty 22 lipca - 1 sierpnia 2021

Avatar użytkownika
wks
 
Posty: 630
Na forum od:
1 lut 09, 16:38

Post 29 lip 12, 20:58

- Konkurs NH: Podwójne ślady
- Gdynia we Wrocławiu (oglądane w Gdyni): Jesteś Bogiem
- Klasyka kina: Ostatnie tango w Paryżu
- Panorama: Rok Tygrysa
- Dokumenty: Scieżki
- Sezon: Code Blue
- Re-Mixed: Żółta łodź podwodna
- Mokumenty: Incydent w Loch Ness
- Dźwięk: Play time
- Studio filmowe: Niedzielne igraszki
- Kino Meksyku: Nieszczęście
- Reygadas: Bitwa w niebie
- Seidl: Zwierzęca miłość
- Makavejev: Manifest
Innych sekcji nie oceniam (nie znalazłem tam filmów wartych wyróżnienia lub nie obejrzałem sekcji)

MK
 
Posty: 896
Na forum od:
26 gru 04, 10:41

Post 29 lip 12, 23:02

Oto moja wybrana dziesiatka:
1. Sweet Movie i ogolnie cala retrospektywa Makavajeva
Holy Motors
Marina Abramovic- The Artist is Present
Milosc
Turning
Daimon
Raj: Milosc i wiekszosc dokumentow Seidla
Za wzgorzami
Zespol punka

+ Post Tenebras Lux - chociaz film nie do konca mnie przekonal. Spodziewalam sie czegos na miare Cichego Swiatla.

Najwieksze rozczarowanie: tegoroczny konkurs
MK

Avatar użytkownika
Mrozikos667
 
Posty: 1309
Na forum od:
3 sie 08, 11:11

Post 29 lip 12, 23:33

Najlepsze z najlepszych:
Holy Motors
Jajko i kamień

Świetne:
Bestiarium
Crazy Horse
Dziurka od klucza
Mekong Hotel
Miłość
Od czwartku do niedzieli
Pod śniegiem
Proste życie

Bardzo dobre:
Legenda Kaspara Hausera
Love Story
Mania. Historia pracownicy fabryki papierosów
Miłosny przypadek, czyli tragedia telefonistki
Nieszczęście
Przestań
Rzeczy niczyje
Sąsiedzkie dźwięki
Skarb wyspy suk
Susza
+ połowa Donomy

Generalnie dziwaczna edycja - przez pierwszy tydzień marudziłem, gdyż repertuar miałem wyraźnie słabszy niż w latach poprzednich; za to ostatnie cztery dni nadrobiły wszelkie tego typu braki, bo nagle zacząłem oglądać świetne filmy jeden po drugim.
Każdy film musi mieć początek, środek i zakończenie. Choć niekoniecznie w tej kolejności. Jean-Luc Godard

Avatar użytkownika
vifon00
 
Posty: 345
Na forum od:
23 sty 12, 13:41

Post 30 lip 12, 7:22

Filmy wybitne: brak
Najlepszy film: Podziemie
Bardzo dobre w przypadkowej kolejności:
Holy Motors
Twoja siostra
Sąsiedzkie dźwięki
Donoma
Century of Birthing
Nasze dzieci
Post Tenebras Lux
Od czwartku do niedzieli
Cut
Alpy
Jajko i kamień
Raj:Miłość
Cztery słońca
Proste życie
dobre
Dziurka od klucza
Like someone in love
Bestie z południowych krain
Nana
Sekretny świat
Cygan
Kid-thing
Florentina Hubaldo
Życie bez zasad
Największe odkrycie: Wystawa potworności
Ostatnio edytowano 30 lip 12, 14:13 przez vifon00, łącznie edytowano 2 razy

Avatar użytkownika
kw86
 
Posty: 21
Na forum od:
5 wrz 10, 14:44

Post 30 lip 12, 9:47

Moja dziesiątka:
    1. Marina Abramović: Artystka obecna
    2. Post Tenebras Lux
    3. Sekret
    4. Holy Motors
    5. Raj: Miłość
    6. Od czwartku do niedzieli
    7. Century of Birthing
    8. Legenda Kaspara Hausera
    9. Dziurka od klucza
    10. Miłość

reinhard
 
Posty: 19
Na forum od:
19 lip 12, 8:31

Post 30 lip 12, 10:21

Najlepsza dziesiątka:

1. Miłość
2. Holy Motors
3. Raj: Miłość
4. Bestie z południowych krain
5. Córka ojciec córka
6. Post Tenebras Lux
7. Zamknij się i graj
8. Wrong
9. Donoma
10. Legenda Kaspara Hausera

Najlepsza reżyseria: Carlos Reygadas - "Post Tenebras Lux"
Najlepsza rola męska: Marlon Brando - "Ostatnie tango w Paryżu"
Najlepsza rola żeńska: Agathe Bonitzer - "Tylko mój"
Najlepszy scenariusz: Wrong
Najlepsze zdjęcia: Córka ojciec córka
Najlepsza muzyka: Vitalic - "Legenda Kaspara Hausera"
Najlepsza scenografia, kostiumy i charakteryzacja: Holy Motors
Najlepszy montaż: Post Tenebras Lux
Najlepszy dźwięk: Sąsiedzkie dźwięki ;)

Avatar użytkownika
paNMieczyslaw
 
Posty: 256
Na forum od:
10 cze 05, 8:48

Post 30 lip 12, 11:33

Przede wszystkim Florentina Hubaldo, CTE. To jest na pewno najlepszy jaki widziałem na tym festiwalu. Niestety podniósł on poprzeczkę moich oczekiwań na tyle wysoko (widziałem go na początku festiwalu), że miałem potem dwa-trzy dni narzekania na inne filmy.

Na Bitwę w Niebie i Japón, czekałem od chwili kiedy dowiedziałem się o retrospektywie Reygadasa. I nie zawiodłem się.

Z konkursu najbardziej podobała mi się Francine, choć konkurs uważam za najgorszy w historii, więc zdaję sobie sprawę, że film arcydziełem nie był.

Bardzo dobra sekcja Kino Meksyku, nie pamiętam kiedy oglądałem tyle filmów z sekcji panoramy kina danego kraju. Krew, Perpetuum mobile to dla mnie czołówka peletonu.

Warte uwagi były też Jutro, Bestie z południowych krain i oczywiście Benning.

ayya
 
Posty: 669
Na forum od:
27 lip 09, 10:52

Post 30 lip 12, 12:58

1. Matthew Akers: Marina Abramović: The Artist Is Present (choć nie rzuciło mnie na kolana, jak Pina rok temu)
2. Will Lovelace, Dylan Southern: Zamknij się i graj
3. Davide Manuli: Legenda Kaspara Hausera
4. Ursula Meier: Siostra
5. Maja Miloš: Klip
6. Lynn Shelton: Siostra Twojej Siostry
7. Kleber Mendonça Filho: Sąsiedzkie Dźwięki
8. Anna Hui: Proste Życie
9. Florian Habicht: Love Story
10. Tatiana Huezo: Najmniejsze Miejsce na Świecie

wyróżnienia dla:

Dominga Sotomayor Castillo: Od czwartku do niedzieli
Huang Ji: Jajko i kamień
Zeki Demirkubuz: Podziemie
Quentin Dupieux: Wrong
retrospektywy Dušana Makavejeva


Nie biorę pod uwagę tych wszystkich filmów z Cannes typu Miłość, Holy Motors, Dolan etc., bo widziałam je przed NH.

Avatar użytkownika
Grzes
 
Posty: 1754
Na forum od:
28 mar 09, 0:13

Post 30 lip 12, 13:50

Najlepsze filmy, jakie widziałem na festiwalu, wyglądałyby tak:
1. Florentina Hubaldo, CTE (Lav Diaz)
2. Jezu, Ty wiesz (Ulrich Seidl)
3. Twoja siostra (Ursula Meier)
4. Cygan (Martin Sulik)
5. Podziemie (Zeki Demirkubuz)
6. Post tenebras lux (Carlos Reygadas)
7. Miłość (Michael Haneke)
8. Od czwartku do niedzieli (Dominga Sotomayor Castillo)
9. Alpy (Yorgos Lanthimos)

Inne dobre (kolejność również nieprzypadkowa): F jak fałszerstwo (Welles), Nieszczęście (Lipkes), Cztery słońca (Slama), Hanezu (Kawase), Jajko i kamień (Huang Ji), Kenny (Jacobson), Człowiek pogryzł psa (Belvaux, Bonzel, Poolvoorde), Proste życie (Hui).

Inna sprawa, że wielkich olśnień nie było. Wśród filmów prezentowanych na festiwalu bez trudu znalazłoby się kilka, które ustawiłbym przed Florentiną (Koń turyński, Pewnego razu w Anatolii, Bitwa w niebie, Playtime, Gra, Wstyd, Wichrowe wzgórza, Palacz zwłok, i całkiem możliwe, że jeszcze o czymś zapomniałem), a które widziałem wcześniej oraz wiele takich, które by weszły pomiędzy te 9.

peppermintfrappe
 
Posty: 6
Na forum od:
30 lip 12, 12:56

Post 30 lip 12, 14:47

Post Tenebras Lux
Florentina Hubaldo, CTE
Szaleństwo Almayera
Córka... ojciec... córka
Holy Motors
Raj: Miłość
Bestie z południowych krain
Ratownik
Pod śniegiem
Mekong Hotel
Od czwartku do niedzieli
Pokój 237
Być może piękno umocniło naszą determinację – Masao Adachi

Avatar użytkownika
Querelle
 
Posty: 874
Na forum od:
24 gru 04, 4:26

Post 30 lip 12, 15:24

1. Dwa lata nad morzem (Ben Rivers)
2. Nieszczęście (Michel Lipkes)
3. Córka... ojciec... córka (Panahbarkhoda Rezaee)

4. Florentina Hubaldo, CTE (Lav Diaz)
5. Mekong Hotel (Apichatpong Weerasethakul)
6. Post Tenebras Lux (Carlos Reygadas)
7. Daimon (Zapruder Filmmakers Group)
8. Rzeczy niczyje (Kim Kyung-mook)
9. Perpetuum mobile (Nicolas Pereda)
10. Przestań (Daniela Schneider)

oraz:

- Jajko i kamień (Huang Ji)
- Salsipuedes (Mariano Luque)
- Szaleństwo Almayera (Chantal Akerman)

Nagrody Specjalne dla:

- dokumentów Ulricha Seidla (nr 1: Spodziewane straty!)
- Sweet Movie Dusana Makavejeva

Może jeszcze coś zmienię...

Avatar użytkownika
jack36
 
Posty: 15
Na forum od:
20 sie 11, 15:18

Post 30 lip 12, 17:51

1. RZECZY NICZYJE
2. MIŁOŚĆ
3. HOLY MOTORS
4. RAJ: MIŁOŚĆ
5. POST TENEBRAS LUX
6. LIKE SOMEONE IN LOVE
7. BITWA W NIEBIE
8. SWEET MOVIE
9. MEKONG HOTEL
10. PODWÓJNE ŚLADY
oraz
LEGENDA KASPARA HAUSERA
LOS BASTARDOS
MONDOMANILA
MARINA ABRAMOVIC: ARTYSTKA OBECNA
TURNING

Mam ogromną nadzieję, że powyższe tytuły mają szansę "krążyć" jeszcze po naszych polskich kinach albo trafią na płyty DVD...

Avatar użytkownika
Kachula2
 
Posty: 12
Na forum od:
20 sie 11, 16:52

Post 30 lip 12, 18:28

Pozwolę sobie mieć nadzieję, że nasze typy zostaną wzięte pod uwagę :-) a oto moje top 13:
1. Rzeczy niczyje
2. Holy motors
3. Sweet movie
4. Sąsiedzkie dźwięki
5. Legenda Kaspara Hausera
6. Marina Abramovic- artystka obecna
7. Turning
8. Los bastardos
9. Za wzgórzami
10. Mekong hotel
11. Mondomanila
12. Piosenki
13. Rok tygrysa
Pozdrawiam z Gdańska. Kasia

mortiis2
 
Posty: 71
Na forum od:
27 lis 05, 22:06

Post 30 lip 12, 19:17

6 miejsc punktowanych ;)
1. Florentina Hubaldo, CTE
2. Century of Birthing
3. Zmierzch
4. Nieszczęście
5. Perpetum mobile
6. Córka… ojciec… córka

i dalej:
Sciezki; Bestiarium; Powrot do Birmy; Francine; Czarna Krew; Tu albo tam?; Krew

Bardzo żałuje że nie widziałem: Dwa lata nad morzem oraz Przestań.

Filmów takich jak Post Tenebras Lux (oczywiście wszystkie inne filmy Reygadasa widzialem już wczesniej); Mekong Hotel nie widziałem ale zamierzam obejrzeć w dystrybucji.

poughkeepsie
 
Posty: 64
Na forum od:
31 lip 08, 9:26

Post 30 lip 12, 19:29

Niestety musiałam nagle wyjechać w piątek po 1.5 seansu (nie obejrzałam do końca Cichego światła, ale ta część, którą zobaczyłam bardzo mi się podobała), więc wybór nie do końca miarodajny. Nie byłam też na Miłości, pójdę w normalnej dystrybucji i ten rok był rokiem wyborów rozrywkowych ;-)
Bez szczególnej hierarchii:
Wrong
Holy Motors
Życie bez zasad
Mekong hotel
Sąsiedzkie dźwięki
Pokój 237
Zabawa w wojnę
Tu...albo tam
Legenda Kaspara Hausera
Siostra Twojej siostry

tricia
 
Posty: 37
Na forum od:
3 sie 08, 18:24

Post 30 lip 12, 21:04

1. Holy Motors
2. Za wzgórzami
3. W drodze
4. Marina Abramović: The Artist Is Present
5. Twoja siostra
6. Alpy
7. Crazy Horse
8. Modelki
9. Kig-Thing
10. Post tenebras lux

Avatar użytkownika
kata_strofa
 
Posty: 133
Na forum od:
1 maja 05, 14:51

Post 31 lip 12, 7:38

Holy Motors
Od czwartku do niedzieli
Sąsiedzkie dźwięki
Miłość
Zamknij się i graj
Dokumenty Seidla
Alpy
Sweet Movie
Podziemie
Dignity. Dignity is an important quality everyone should have.

Avatar użytkownika
AK
 
Posty: 168
Na forum od:
1 mar 05, 21:01

Post 31 lip 12, 11:03

Miłość
Raj: Miłość + cała reszta Seidla
Marina Abramovic: artystka obecna
Holy Motors
Za wzgórzami
Podziemie

Wyróżnienie specjalne dla retrospektywy Makavejeva (szczególnie Czarnogóra, WR i Sweet Movie)

Avatar użytkownika
maniekh7
 
Posty: 21
Na forum od:
25 lip 12, 15:00

Post 31 lip 12, 12:42

Najlepsze tytuły po 12 edycji T-Mobile Nowe Horyzonty:

1.RZECZY NICZYJE
2.RAJ:MIŁOŚĆ
3.MIŁOŚĆ
4.HOLY MOTORS
5.POST TENEBRAS LUX
6.ALPY
7.MEKING HOTEL
8.DONOMA
9.TYLKO MÓJ
10.ZA WZGÓRZAMI

Avatar użytkownika
eliska
 
Posty: 1923
Na forum od:
24 cze 07, 7:52

Post 31 lip 12, 15:06

bez numeracji, bo "najlepszość " w różnych płaszczyznach

Jesteś Bogiem -
za sposób opowiedzenia historii, za grę aktorów, za reżyserię, ale przede wszystkim za wrażenie jakie na mnie zrobił i które to wrażenie trzyma mnie za gardło do tej pory

Marina Abramović, artystka obecna -
za Marinę, jako człowieka, kobietę i artystkę, za jej sztukę, za miłość do ludzi, za performance, a ponad wszystko za wzruszenie, jakie czułam

Turning -
za muzykę, za podjęcie tematu szukania tożsamości osób transseksualnych, a ponad wszystko za wzruszenie, jakie czułam

Nieszczęście -
za film, któremu nic dodać, nic ująć, za malarskość, za głównego aktora, za klimat, za tajemnicę

Pałac -
za niekonwencjonalny dokument, za pokazanie ludzkiej strony tej słynnej budowli

Podwójne ślady -
za wielowarstwowość, tajemnicę i malarskość

Wrong
-
za surrealizm, poczucie humoru i trafne obserwacje

Avatar użytkownika
doktor pueblo
 
Posty: 952
Na forum od:
21 lip 08, 14:29

Post 31 lip 12, 17:51

Bez arcydzieł, które bym ocenił na 6, w tym roku, ale z drugiej strony świadomie odpuściłem parę nowych filmów (Haneke, Reygadas, Lanthimos). Świetne retrospektywy Seidla, Makavejeva i Reygadasa, oraz Panaroma, natomiast konkurs kiepski.

Poniżej moja pierwsza dziesiątka filmów, które widziałem w ramach festiwalu.

1. Florentina Hubaldo, CTE, reż. Lav Diaz. Bezpośrednio po projekcji nie uznałbym tego filmu za numer 1, ale po czasie widzę, że to właśnie ten tytuł najsilniej zapamiętam z festiwalu.
2. WR tajemnice organizmu, reż. Dusan Makavejev, przede wszystkim za część dokumentalną, po części też w ramach uznania dla Sweet movie, który widziałem wcześniej.
3. Marina Abramovic, artystka obecna, do filmu mam kilka zastrzeżeń, ale Marina niesamowita.
4. Raj: miłość, reż. Ulrich Seidl, czyli Seidl w dobrej formie
5. Dziurka od klucza, reż. Guy Maddin, czyli Maddin w dobrej formie :)
6. Twoja siostra, reż. Ursula Meier
7. Japon, reż. Carlos Reygadas, w ramach odrabiania zaległości; wyżej cenię Ciche światło, które widziałem parę lat temu.
8. Spodziewane straty, reż. Ulrich Seidl, szok: niedołujący film Seidla
9. Człowiek nie jest ptakiem, reż. Dusan Makavejev, świetny też Miłosny przypadek, czyli tragedia telefonistki.
10. Mekong Hotel, reż. Apichatpong Weerasethakul
I do not care to belong to a club that accepts people like me as members.

marco
 
Posty: 122
Na forum od:
19 paź 09, 22:50

Post 1 sie 12, 7:00

Z obejrzanych około 40 filmów na festiwalu szczególnie wyróżniłbym następujące obrazy:
- w ramach retrospektywy Dusana Makavejeva: "Człowiek nie jest ptakiem" i "Bezbronna niewinność"
- w ramach retrospektywy Ulricha Seidla: "Spodziewane straty" i "Raj: Miłość"
- w ramach retrospektywy Carlosa Reygadasa "Bitwa w niebie"

Retrospektywy (poza innymi pozycjami należącymi do tzw. klasyki filmowej) są dla mnie najważniejszym i najlepszym elementem festiwalu - i tak było tym razem.

Ponadto na liście najlepszych filmów umieściłbym:
- "Miłość" - r. Michael Haneke
- "Opóźnienie" - r. Rodrigo Pla
- "Za wzgórzami" - r. Cristian Mungiu
-"Twoja siostra" - r. Ursula Meier
marco

Avatar użytkownika
m4ro
 
Posty: 580
Na forum od:
27 lip 10, 0:33

Post 1 sie 12, 21:00

Najlepszy film – Un mundo secreto

Dobre lub bardzo dobre, kolejność przypadkowa:
Jajko i kamień
Skarb wyspy suk
Love Story
La leggenda di Kaspar Hauser
Florentina Hubaldo, CTE
Wszystko, co się wydarzyło, zostało sfilmowane. A jeśli zostało sfilmowane, znaczy, że to prawda.

mp
 
Posty: 152
Na forum od:
2 sie 05, 10:42

Post 6 sie 12, 13:42

ZŁOTY HORYZONT: Za wzgórzami
SREBRNY HORYZONT: Pierwsi na księżycu
BRĄZOWY HORYZONT: Spodziewane straty
NAGRODA SPECJALNA: WR-tajemnice organizmu
NAJLEPSZY REŻYSER: Ulrich Seidl
NAJLEPSZY SCENARIUSZ: Cristian Mungiu
NAJLEPSZE ZDJĘCIA: Alexis Zabe - Ciche światło
NAJLEPSZA MUZYKA: Vitalic - Legenda Kaspara Hausera
NAJLEPSZY AKTOR: Rudolf Hrusinsky - Palacz zwłok
NAJLEPSZA AKTORKA: Anapola Muzhkadiz - Bitwa w niebie
POPIELATY HORYZONT-NAJGORSZY FILM - Od czwartku do niedzieli

Wyróżnienie:
Legenda Kaspara Hausera,
Sąsiedzkie dźwięki,
Czarna krew,
Twoja siostra,
Stan narodu,
Bitwa w niebie,
Ciche światło,
Palacz zwłok,
Zwierzęca miłość,
Raj: Miłość,
Jezu, Ty wiesz,
Shock Head Soul.

miecznik
 
Posty: 292
Na forum od:
10 mar 08, 13:41

Post 17 sie 12, 18:51

PLATYNOWY HORYZONT: ZA WZGÓRZAMI, reż. Cristian Mungiu
ZŁOTY HORYZONT: HOLLY MOTORS, reż. Leos Carax
SREBRNY HORYZONT: ŻYCIE BEZ ZASAD, reż. Johnnie To
BRĄZOWY HORYZONT: CZTERY SŁOŃCA, reż. Bohdan Slama

NAJLEPSZA ANIMACJA: CZERWIEŃ, reż. Cyprian Piwowarski

WYRÓŻNIENIA:

ZA POEZJĘ LASU W ŻAŁOBIE: HANEZU, reż. Naomi Kawase

ZA NAJLEPSZY FINAŁOWY KADR: OD CZWARTKU DO NIEDZIELI, reż. Dominga Sotomayor Castillo

ZA ROLĘ ARKADIUSZA JAKUBIKA, SCEANARIUSZ, SCENOGRAFIĘ I DOBRZE PRZEMYŚLANĄ REŻYSERIĘ: PORTIER Z HOTELU MEWA, reż. Michał Janów; MUKA!, reż. Kordian Kądziela

ZA PROMOCJĘ MUZYKI CHOPINA: SKRZATY FORTEPIANU, reż. Magdalena Osińska; SZKICE CHOPINA, reż. Dorota Kobiela

ZA PROMOCJĘ MUZYKI KOMEDY: KOŁYSANKA, reż. Piotr Dumała

ZA PIERWIASTEK NOCNEGO SZALEŃSTWA W MOCKUMENTACH: ZAPOMNIANE SREBRO, reż. Peter Jackson, Costa Botes

ZA NADZIEJĘ NA PEŁNOMETRAŻOWY DEBIUT: OFFLINE, reż. Jan P. Matuszyński (czekam na debiut w kinie mainstreamowym Jana Matuszyńskiego; będzie Lynchowsko-Fincherowo ...)

NAJGORSZY FILM: DZIURKA OD KLUCZA, reż. Guy Maddin

tangerine
 
Posty: 1725
Na forum od:
13 lip 07, 5:38

Post 27 sie 12, 22:57

Moje podsumowanie:

Konkurs NH: Widziałem większość filmów. Dwa najlepsze to Sąsiedzkie dźwięki (nawiązania do Szalonego Priotrusia) oraz Lato (narracyjnie może zbyt niedookreślony, ale dający satysfakcję z oglądania.). Z filmów obejrzanych w ramach klubu wybrałbym Podwójne ślady (Córka... ojciec... córka jest na pewno filmem oryginalnym i ma kilka ciekawych scen, Sentymentalne zwierzę to dla mnie przede wszystkim scenografia i jej nie wykorzystany potencjał). Ciekawie zapowiadała sie Donoma, ale awaria uniemożliwiła obejrzenie do końca.

Konkurs Filmy o sztuce: Bez znaczących filmów. Do nadrobienia na pewno Low Definition Control, ze względu na temat. Być może piękno - warto było głównie dla rozmowy z reżyserem. Nie wiem niestety do jakiej konkluzji ten film zmierza. Crazy Horse to z kolei przykład dokumentalnego mainstreamu. Momentami inteligentnie śmieszny. Shock Head Soul - przekombinowany i raczej manieryczny.

Sekcja dokumenty - eseje: Ścieżki - jeden z najlepszych filmów całego festiwalu; najbardziej przystępny i wciągający film Benninga. Szkoda, że artysta nie zaufał technologiom analogowym, bo myślę, że efekt byłby wówczas jeszcze lepszy. Lacan Palestyna – cieszę się że widziałem, odbębniłem, dalsze tego typu dysertacje pozwolę sobie darować. Położenie to ja nie wiem czy to był żart czy prowokacja, więc wypowiadać się nie ma sensu. Do nadrobienia na pewno Dwa lata nad morzem.

Trzecie Oko: spośród dwóch typow bardziej mi się podobał Skarb wyspy suk - film ascetyczny i celowo anachroniczny w formie; z najlepszą chyba ścieżka muzyczna na tegorocznym festiwalu. Irytujący okazał sie natomiast Kuichisan (wysoka jakość zastosowanych materiałów światłoczułych i optyki plus narracja szaleńca).

Nowe horyzonty języka filmowego: dwa interesujące i oryginalne filmy: Góra - formalnie zapatrzona w kino francuskie (surrealizm, nowa fala), film dobrze się zaczyna jednak pozostaje niespuentowany oraz Tu... albo tam - bardzo precyzyjnie i subtelnie skonstruowana opowieść o wyobraźni artysty i różnych poziomach realności.

Kino Meksyku: Najciekawszy film tej sekcji to Perpetuum mobile. Podobały mi się także Wojownicy Chrystusa (w wymowie przypomina film Herzoga Arguirre, gniew boży). Z dwóch filmów Escalante zdecydowanie lepszym jest Krew. Nie zachwyciło mnie Nieszczęście, chociaż rozumiem ten kierunek myślenia o kinie. Z dokumentów obejrzałem Suszę, ale specjalnie się nie wyróżniła na tle wielu dokumentów które oglądam na festiwalach. Trzy inne filmy pozostawiam do odrobienia w przyszłości. Retrospektywy Reygadasa nie zmieściłem, ale widziana w ramach klubu Bitwa w niebie warta zobaczenia.

Retrospektywa U. Seidla: Dokumenty Seidla to jedno z większych odkryć festiwalu. Rewelacyjne są Spodziewane straty. Seidlowi udało się utrwalić na taśmie atmosferę miejsca i czasu. Zwierzęca miłość potwierdza obrany kierunek stylistyczny i oryginalność reżysera. W Good News też więcej znakomitych sekwencji i scen niż pustych przebiegów. Fabularne filmy Seidla to trochę inna bajka. Nie ma w nich miejsca na kontrapunkty narracyjne które budują surrealistyczny klimat dokumentów (takie jak śpiewy bohaterów w plenerze czy sceny seksu), Najlepszym z nich jest Import/Export, szczególnie wątek pielęgniarki z Ukrainy. Upałom blisko do slapstickowego komediodramatu. Raj: Miłość wydał mi się zbyt monotematyczny i linearnie poprowadzony.

Retrospektywa D. Makavejeva: Świetne są dwa pierwsze filmy reżysera (lata 60.): Człowiek nie jest ptakiem (przezroczysty styl oparty na niesygnalizowanej narracji; prostota i precyzja, a przy tym oddanie ducha czasów); Miłosny przypadek, czyli tragedia telefonistki (prowadzona lekko, jakby od niechcenia narracja, a przy tym traktat o sile prozaicznych zdarzeń). Na tym tle Goryle były jednym z największych rozczarowań festiwalu.

Panorama: sekcja stała na zaskakujaco wysokim poziomie. Podobała mi się większość wybranych filmów: Podziemnie na motywach Dostojewskiego, chociaż trzeba powiedzieć, że reżyser podszedł do tematu raczej klasycznie, a nie postmodernistycznie (ciekawie jak wyglądałaby ekranizacji tej prozy w wydaniu Godarda). Bardzo dużym plusem filmu jest aktor grający główną rolę. Jeszcze wyżej oceniam Jajko i kamień - w sumie bardzo typowy dla Rotterdamu kameralny film z nieoczywistą narracją, ale takie inteligentne i subtelne kino lubię. Bronić też chciałbym filmu Ostatnia zima, który operuje językiem idei i ja się w tym odnalazłem. To jak zaczerpnięcie świeżego powietrza. Najbardziej zaskoczył mnie jednak film koreański Choked, który opiera się na naturalnych, wiarygodnych psychologicznie dialogach, co każe domniemywać fascynacje Rohmerem i nową falą. Również Powrót do Birmy przypadł mi do gustu. Niby niewiele się tam dzieje, ale ogląda sie przyjemnie. Z całą pewnością film większej klasy astystycznej niż tegoroczne Grand Prix. Ja bym się temu reżyserowi w przyszłości przyjrzał.

Zawiódł mnie natomiast nowy film Akerman, ale widziałem tylko na ekranie komputera. Holy Motors też u mnie nie wytrzymał canneńskiego pompowania. Przemawia do mnie znacznie bardziej Scorsese w Po godzinach. Nie przypadł mi do gustu kompletnie film Za wzgórzami. Żaden inny film mnie tak w tym roku nie wymęczył, a widziałem nawet 6-godzinne eposy Diaza. Ogólnie chaos i histeria, zamiast oczekiwanego przeze mnie misterium niedopowiedzeń i gestów.

W ramach Pokazów specjalnych nie mogłem pominąć solidnego dokumentu Marina Abramovic: artystka obecna. Film na pewno warty zobaczenia, i chociaż jego forma zaskakująca na pewno nie jest, to jednak opowiada o sztuce sensu stricte awangardowej. Autoportret artystki w nowojorskiej MoMA stał się dla mnie bardzo ważnym punktem odniesienia do rozważań na temat zmian w sztuce, w tym audiowizualnej.

Century of Birthing odebrałem w sposób tradycyjny, poszczególne sceny były wprawdzie znacząco rozciągnięte, ale sposób narracji raczej tradycyjny. Wydaje mi się, że najciekawszy był wątek sekty i może wystarczyłoby to na lepszy film. Z Florentiną Hubaldo mam dużo większy problem i wątpliwości czy to była szczera wypowiedź czy prowokacja artystyczna. Mam nadzieję, że kolejne filmy reżysera nie będą dłuższe niż 120 minut.

Jeszcze lista 20 filmów do nadrobienia (priorytety pogrubiłem) :

Miłość - M. Haneke (otwarcie)
Alpy – G. Lanthimos (panorama)
Czarna krew – M. Zhang (panorama)
Mekong Hotel – A. Weeresethakul (panorama)
Nana – V. Messadian (panorama)
Salsipuedes – M. Luque (panorama)
Nasze dzieci – J. Lafosse (panorama)
Low Definition Control – M. Palm (filmy o sztuce)
Dwa lata nad morzem – B. Rivers (eseje)
Bestiarium – D. Cote (eseje)
Dekoder - K. Maeck (język filmowy)
Wystawa potworności – J. Weiss (język filmowy)
Przestań – D. Schneider (Meksyk)
Opóźnienie – R. Pla (Meksyk)
Japon – C. Reygadas
Post Tenebras Lux – C. Reygadas
Modelki – U. Seidl
WR – tajemnice orgazmu - D. Makavejev
Sweet Movie – D. Makavejev
Manifest – D. Makavejev

tangerine
 
Posty: 1725
Na forum od:
13 lip 07, 5:38

Post 29 sie 12, 21:13

Na bazie tego co powyżej dziesiątka alfabetycznie:

Choked
Człowiek nie jest ptakiem
Jajko i kamień
Krew
Perpetuum mobile
Podziemnie
Sąsiedzkie dźwięki
Spodziewane straty
Ścieżki
Zwierzęca miłość
Ostatnio edytowano 29 sie 12, 22:23 przez tangerine, łącznie edytowano 2 razy

Avatar użytkownika
wks
 
Posty: 630
Na forum od:
1 lut 09, 16:38

Post 29 sie 12, 22:13

tangerine napisał(a):Na bazie tego co powyżej dziesiątka alfabetycznie:

DZIESIĄTKA?

Avatar użytkownika
Jarosz
 
Posty: 1722
Na forum od:
5 cze 07, 7:48

Post 21 sty 13, 23:00

Uświadomiłem sobie, że zapomniałem zamieścić moje podsumowanie najlepszych filmów 12. T-MNH. Nadrabiam czym prędzej:

1. Cut (Amir Naderi)
2. Życie bez zasad (Johnnie To)
3. Sąsiedzkie dźwięki (Kleber Mendonça Filho)
4. Donoma (Djinn Carrénard)
5. Mondomanila (Khavn De La Cruz)
6. Nieszczęście (Michel Lipkes)
7. Perpetuum mobile (Nicolas Pereda)
8. Klip (Maja Miloš)
9. Tylko mój (Frédéric Videau)
10. ex aequo Przestań (Daniela Schneider) i Inni (Vincent Morisset)

To filmy nowe, a z nieco starszych nie mogę nie wyróżnić retrospektyw Carlosa Reygadasa i - zwłaszcza - Dušana Makavejeva (pierwsza w historii festiwalu retrospektywa, którą obejrzałem w całości, nie znając przed 12. T-MNH ani jednego filmu Makavejeva). Z cyklu mockumentów bardzo przypadły mi do gustu takie tytuły, jak Pierwsi na Księżycu Aleksieja Fiedorczenki, F jak fałszerstwo Orsona Wellesa oraz Zapomniane srebro Costy Botesa i Petera Jacksona. Z nocnoszaleństwowych propozycji znakomicie się bawiłem na Sucku Roba Stefaniuka. Podobał mi się też Przyjaciel rodziny Paola Sorrentina, wybrany przez laureata Nagrody im. K. Mętraka.


Powrót do Ścieżki..., podwójne ślady...



cron