Laureat konkursu Nowe Filmy Polskie 11.MFF NH w kinach!

Co zobaczyłeś? Co polecasz? Co odradzasz? Dyskusje o filmach.
Avatar użytkownika
Seblon
NH-Moderator
 
Posty: 1055
Na forum od:
16 lut 07, 14:33

Post 9 lut 12, 20:18

Z daleka widok jest piękny Anki i Wilhelma Sasnal wchodzi na ekrany polskich kin 10 lutego 2012. Od początku roku film można oglądać także podczas Nowe Horyzonty Tournée.

:chaplin: {{{11.MFF Nowe Horyzonty Wrocław 2011 - Wrocławska Nagroda Filmowa w konkursie Nowe Filmy Polskie}}}

:chaplin: {{{41.MFF Rotterdam 2012 - udział w konkursie głównym}}}

:arrow: Z daleka widok jest piękny od 10 lutego w polskich kinach

:arrow: o filmie

:arrow: strona filmu: http://www.itlooksprettyfromadistance.com

:arrow: niektóre materiały prasowe

:arrow: Analiza Z daleka widok jest piękny w cyklu Re:Forma w Muzeum Sztuki Nowoczesnej

:arrow: Wilhelm Sasnal: „naród” to terror, wolę słowo „kraj”

:arrow: wywiad z Wilhelmem Sasnalem (wideo, culture.pl)

Mnie się wydaje, że film powinien być samolubnym, egoistycznym gestem. Nie wszystkie tytuły Godarda do mnie przemawiają, ale przynajmniej widać, że ten facet robił filmy dla siebie, i to mnie porusza. Jeśli film, nawet nieudany, ma w sobie jakąś brawurę, ryzyko, to ja w to wchodzę. Dlatego zdecydowaliśmy z Anką, że nasz będziemy produkować sami, za własne pieniądze, partycypuje w nim tylko galeria ze Stanów, z którą współpracuję. Ten film jest nasz, nie ma w nim cudzych rozwiązań. (Wilhelm Sasnal)
Załączniki
Z daleka widok jest piękny.jpg
plakat
21. MFF Nowe Horyzonty 22 lipca - 1 sierpnia 2021

Avatar użytkownika
Seblon
NH-Moderator
 
Posty: 1055
Na forum od:
16 lut 07, 14:33

Post 10 lut 12, 1:19

21. MFF Nowe Horyzonty 22 lipca - 1 sierpnia 2021

Avatar użytkownika
aszeffel
NH-Kreator
 
Posty: 2592
Na forum od:
23 mar 06, 11:51

Post 10 lut 12, 11:16

Trochę mnie zaskoczył tekst Doroty Jareckiej z dzisiejszej GW, wplątującej w "Z daleka widok jest piękny" gombrowiczowską tradycję, nie wiem, może nie zrozumiałam. Docenia ten film jako poszerzenie pola sasnalowego malarstwa, znajduje uzasadnienie dla jego formy, ale z fabułą ma wyraźny problem. Dlaczego?

"(...) kino ma swoje prawa. I jeśli miałabym na to spojrzeć jak na film, nawet eksperymentalny, powiedziałabym, że jest to eksperyment nieudany. Jest w nim jakieś pęknięcie, nieusuwalna wada, jak mówią mechanicy samochodowi, "coś stuka". Po prostu nie dzieje się to, co powinno się dziać, by ciąg obrazów stał się kinem. Nie było przeobrażenia, nie nastąpiło magiczne "bęc". Dlaczego? Czy za dużo chciałam? Myślę, że problem jest raczej estetyczny, strukturalny i polega na próbie zmieszania dwóch poetyk, roboczo nazwę je poetyką Grossa i poetyką Gombrowicza.

(...) wszystko byłoby dobrze, gdyby nie to, że w ten klarowny, narodowo-krytyczny wątek wkradł się podstępny Gombrowicz.

Gdybym miała szukać własnego tytułu dla tego filmu, nazwałabym go "Pornografia". Już przy "Świniopasie" - pierwszym długometrażowym filmie nakręconym kilka lat temu przez artystę - miałam wrażenie, że znam historię, którą opowiada mi się na ekranie. Tam też była wieś, też zamieszkana przez prymitywów, i też była zbrodnia, do tego w tle toczyła się wojna, i w zbrodni tej, pozornie absurdalnej, niepojętej, krystalizował się i materializował absurd świata. Tu jest podobnie. Paweł ginie, ale kara jest nieproporcjonalna do jego winy. Morderczyni wykonuje na nim wyrok niejako zewnętrzny, poruczony przez autora, nie ma własnego motywu. Jak w "Pornografii" - zabili nie dlatego, że bardzo tego pragnęli, tylko dlatego, że tak nimi pokierowano, dla hecy, tak zostały napisane ich role.

A jednak dzieje się tak, że te dwie konwencje - krytyczna i parodystyczna - jakoś się ze sobą nie łączą. Krytycyzm Grossa osłabia humor Gombrowicza, absurdalne morderstwo w stylu "Pornografii" nadwątla moralitet według "Sąsiadów". Nie twierdzę, że takie połączenie nie może się udać albo że nie było warto próbować, po prostu - tym razem zgrzyta.”

cały tekst:
http://wyborcza.pl/1,101708,11119782,Sa ... iadow.html

Przyznam, że ja w tym filmie nie znajduję żadnej parodystycznej konwencji, żadnej "Pornografii", finałowe zabójstwo wydaje mi się nie absurdalne, czy pozbawione motywu, ale jak najbardziej uzasadnione tym, co zobaczyłam w filmie wcześniej. Przecież poruszamy się w rzeczywistości symbolicznej. Życiem w wiosce rządzą określone prawa i hierarchie. Kobiety należą do podkategorii, razem ze starcami i dziećmi, potem są zwierzęta. Dziewczyna po odejściu Pawła staje się częścią jego dobytku do rozdrapania, zostaje ostatecznie uprzedmiotowiona. W jej zemście mieszczą się wszystkie upokorzenia, wynikające z panującego porządku, jej rozczarowanie, rozpacz, jej gniew i piętno, jakim została przez Pawła, który stał się "obcym" (obcy trafia do podkategorii "zwierzęta"), naznaczona. Ta wina i kara nie są zewnętrzne, tylko właśnie pochodzą ze środka i ona ten środek symbolizuje, skrzywdzona krzywdzi. I co z tym Gombrowiczem? Nadal nie rozumiem.

Avatar użytkownika
Jarosz
 
Posty: 1722
Na forum od:
5 cze 07, 7:48

Post 11 lut 12, 21:23

Zaraz, ale jak Paweł ginie, skoro w finale przyjeżdża do wioski samochodem?

Avatar użytkownika
Mrozikos667
 
Posty: 1309
Na forum od:
3 sie 08, 11:11

Post 12 lut 12, 1:00

To nie finał - tym jest morderstwo, którego na Pawle dokonuje dziewczyna. Wszystko się zgadza.
Każdy film musi mieć początek, środek i zakończenie. Choć niekoniecznie w tej kolejności. Jean-Luc Godard

Avatar użytkownika
Jarosz
 
Posty: 1722
Na forum od:
5 cze 07, 7:48

Post 12 lut 12, 12:09

Ja tam nie widziałem żadnego morderstwa, tylko gwałtowne zatrzymanie samochodu.

Avatar użytkownika
aszeffel
NH-Kreator
 
Posty: 2592
Na forum od:
23 mar 06, 11:51

Post 12 lut 12, 13:28

Jaroszowi ocenzurowali film :) czy to było w DCFie?

Avatar użytkownika
Jarosz
 
Posty: 1722
Na forum od:
5 cze 07, 7:48

Post 12 lut 12, 14:01

W Termosie :wink:

Avatar użytkownika
Mrozikos667
 
Posty: 1309
Na forum od:
3 sie 08, 11:11

Post 12 lut 12, 18:41

Świetnie, pozdrów obsługę od nas :P
Każdy film musi mieć początek, środek i zakończenie. Choć niekoniecznie w tej kolejności. Jean-Luc Godard

Avatar użytkownika
okon
 
Posty: 766
Na forum od:
31 sty 05, 22:00

Post 12 lut 12, 23:22

Za to w Muranowie przed seansem reklama Biedronki. :)

tangerine
 
Posty: 1725
Na forum od:
13 lip 07, 5:38

Post 13 lut 12, 22:50

Nie widziałem jeszcze filmu, ale wydaj mi się, że te pozornie sprzeczne interpretacje sceny finałowej mogą być spójne... Morderstwo jest jednocześnie absurdalne i zgodne z tym co wiemy o psychologii... Bohaterka przenosi swój gniew na najbliższe, dostępne otoczenie... W sumie to prawie rozszerzone samobójstwo... Świat się kończy... Normalny człowiek w domu wariatów musi zwariować... Jak mawiał polski bokser: nie ma odporny na ciosy są tylko źle trafieni... A w ogóle co jest absurdalne... poczytajcie sobie felietony o Afryce... świat jest absurdalny, pytanie tylko czy chcemu w to uwierzyć i czy warto o tym kręcić filmy...

Avatar użytkownika
aszeffel
NH-Kreator
 
Posty: 2592
Na forum od:
23 mar 06, 11:51

Post 14 lut 12, 8:00

ja myślę, że warto o tym robić filmy, bo to nie jest kwestia wiary tylko faktów, psychologia dowodzi, że dobro to wynik intelektualnego procesu, a zło jest automatyczne, niewidoczne, ze zła się musimy wyrywać, w filmie Sasnalów najbardziej deprymujące wydaje się to, że zgodnie z zasadami dramaturgii następuje przemiana w tym opowiadanym świecie (coś się wydarza), ale ta przemiana tylko potwierdza istniejący (zły) układ

Avatar użytkownika
wks
 
Posty: 630
Na forum od:
1 lut 09, 16:38

Post 14 lut 12, 22:17

tangerine napisał(a):Morderstwo jest jednocześnie absurdalne i zgodne z tym co wiemy o psychologii... Bohaterka przenosi swój gniew na najbliższe, dostępne otoczenie... W sumie to prawie rozszerzone samobójstwo...

Nie nazwałbym sceny finałowej "prawie rozszerzonym samobójstwem. Według mnie morderstwo jest niezbędne dla bohaterki jako przepustka powrotu do społeczności.

tangerine
 
Posty: 1725
Na forum od:
13 lip 07, 5:38

Post 15 lut 12, 0:15

może więc to jest film o Godocie ?

Avatar użytkownika
Mrozikos667
 
Posty: 1309
Na forum od:
3 sie 08, 11:11

Post 15 lut 12, 0:27

Obejrzyj, to się przekonasz :P
Każdy film musi mieć początek, środek i zakończenie. Choć niekoniecznie w tej kolejności. Jean-Luc Godard

tangerine
 
Posty: 1725
Na forum od:
13 lip 07, 5:38

Post 15 lut 12, 20:44

wks napisał(a):Według mnie morderstwo jest niezbędne dla bohaterki jako przepustka powrotu do społeczności.

To nie dobrze, prawdziwi bohaterowie zachowują niezależność i idą pod prąd presji społecznej jak Marlon Brando w Obławie A. Penna...

Avatar użytkownika
okon
 
Posty: 766
Na forum od:
31 sty 05, 22:00

Post 15 lut 12, 22:24

tangerine napisał(a):
wks napisał(a):Według mnie morderstwo jest niezbędne dla bohaterki jako przepustka powrotu do społeczności.

To nie dobrze, prawdziwi bohaterowie zachowują niezależność i idą pod prąd presji społecznej jak Marlon Brando w Obławie A. Penna...


Albo jak Armia Czerwona.

tangerine
 
Posty: 1725
Na forum od:
13 lip 07, 5:38

Post 17 lut 12, 19:50

Nie niestety właśnie każda armia opiera się na posłuszeństwie względem przełożonych, kiedy ja właśnie mówię o niezależności...


Powrót do O filmach na dużym i małym ekranie



cron