DYSTRYBUCJA1.
Geograf przepił globus (reż. Aleksandr Wieledinski),
2.
Droga krzyżowa (reż. Dietrich Brüggemann),
3.
Grand Budapest Hotel (reż. Wes Anderson),
4.
Niebiańskie żony Łąkowych Maryjczyków (reż. Aleksiej Fiedorczenko),
5.
Boyhood (reż. Richard Linklater),
6.
W jego oczach (reż. Daniel Ribeiro),
7.
Violette (reż. Martin Provost),
8.
Kiedy umieram (reż. James Franco),
9.
Lekcje harmonii (reż. Emir Baigazin),
10.
Goltzius and the Pelican Company (reż. Peter Greenaway).
Druga, niepunktowana dziesiątka:
11.
Nimfomanka [wersja reżyserska] (reż. Lars von Trier),
12.
Zniewolony. 12 Years a Slave (reż. Steve McQueen),
13.
Czy Noam Chomsky jest wysoki czy szczęśliwy? (reż. Michel Gondry),
14.
20 000 dni na Ziemi (reż. Iain Forsyth i Jane Pollard),
15.
Teoria wszystkiego (reż. Terry Gilliam),
16.
Wilgotne miejsca (reż. David Wnendt),
17.
Kapitał ludzki (reż. Paolo Virzì),
18.
Duże złe wilki (reż. Aharon Keshales i Navot Papushado),
19.
Tom (reż. Xavier Dolan),
20.
Totart, czyli odzyskiwanie rozumu (reż. Bartosz Paduch).
W roli "oczka" tradycyjnie film, który dostarczył mi w roku 2014 najwięcej specyficznej frajdy (a nawet w tym roku dwa takie filmy ex aequo - i oba z jednowyrazowymi tytułami na G):
21a.
Gość (reż. Adam Wingard),
21b.
Godzilla (reż. Gareth Edwards).
FESTIWALE1.
Nebraska (reż. Alexander Payne) [Nowe Horyzonty Exclusive; T-Mobile Nowe Horyzonty],
2.
Syn Kaina (reż. Jesús Monllaó) [Tydzień Kina Hiszpańskiego],
3.
Zjazd absolwentów (reż. Anna Odell) [T-Mobile Nowe Horyzonty],
4.
Po życiu (reż. Virág Zomborácz) [MFF Karlovy Vary; Ars Independent Festival],
5.
Zniknięcie Eleanory Rigby: oni (reż. Ned Benson) [American Film Festival],
6.
Biały ptak w zamieci (reż. Gregg Araki) [American Film Festival],
7.
Whiplash (reż. Damien Chazelle) [American Film Festival],
8.
Zappa wraca na Sycylię (reż. Salvo Cuccia) [Planete+ Doc],
9.
Dystans (reż. Sergio Caballero) [T-Mobile Nowe Horyzonty],
10a.
Love is Strange (reż. Ira Sachs) [MFF Karlovy Vary],
10b. [ex aequo]
Palo Alto (reż. Gia Coppola) [American Film Festival].
Specjalne wyróżnienie dla krótkometrażówek
Kiedy zobaczę Tanię (reż. Juraj Lerotić),
Wyprawa Zovko (reż. Predrag Ličina) i
Pożegnanie (reż. Irena Škorić) [wszystkie trzy: Oko na Bałkany].
KLASYKA W DYSTRYBUCJI1.
Wielki błękit (reż. Luc Besson),
2.
2001: Odyseja kosmiczna (reż. Stanley Kubrick),
3.
Tramwaj zwany pożądaniem (reż. Elia Kazan),
4.
Mechaniczna pomarańcza (reż. Stanley Kubrick),
5a.
Pieskie życie (reż. Charles Chaplin),
5b. [ex aequo]
Pielgrzym (reż. Charles Chaplin).
KLASYKA NA FESTIWALACH1.
Diabły (reż. Ken Russell) [T-Mobile Nowe Horyzonty],
2.
Stokrotki (reż. Věra Chytilová) [T-Mobile Nowe Horyzonty],
3.
Metropolitan (reż. Whit Stillman) [American Film Festival],
4.
Tacy byliśmy (reż. Sydney Pollack) [MFF Karlovy Vary],
5a.
Jubileusz (reż. Derek Jarman) [T-Mobile Nowe Horyzonty],
5b. [ex aequo]
Mama i dziwka (reż. Jean Eustache) [T-Mobile Nowe Horyzonty].
Na koniec
antynagrody - w tym roku znów po pięć miejsc, ale po sześć tytułów. UWAGA, jak zawsze nie tyle są to najgorsze filmy, jakie widziałem w danym roku (bo zdarzyło się parę gorszych, niemniej w tamtych przypadkach spodziewałem się, że będzie kicha), co raczej największe rozczarowania.
DYSTRYBUCJA1.
Zabić bobra (reż. Jan Jakub Kolski),
2.
Obce ciało (reż. Krzysztof Zanussi),
3.
Gdy budzą się demony (reż. Roland Joffé),
4.
Pierwszy wschód słońca (reż. Chris Michael Birkmeier),
5a.
Casanova po przejściach (reż. John Turturro),
5b. [ex aequo]
Hotel (reż. Lisa Langseth).
FESTIWALE1.
Historia mojej śmierci (reż. Albert Serra) [T-Mobile Nowe Horyzonty],
2.
Nie zrywa się kwiatów (reż. Paula Ortiz) [Tydzień Kina Hiszpańskiego],
3.
Ciemność (reż. Dan Oki) [Oko na Bałkany],
4.
Masło na zasuwce (reż. Josephine Decker) [T-Mobile Nowe Horyzonty],
5a.
Spadająca gwiazda (reż. Lluís Minarro) [T-Mobile Nowe Horyzonty],
5b. [ex aequo]
Obvious Child (reż. Gillian Robespierre) [American Film Festival].
I jeszcze jedna uwaga - to znowu nie był wcale tak zły kinowy rok, jak twierdzą co niektórzy. Był
ZNAKOMITY 