DYSTRYBUCJA1.
Pan Lazhar (reż. Philippe Falardeau),
2.
Sztuka znikania (reż. Bartek Konopka i Piotr Rosołowski),
3.
W kręgu miłości (reż. Felix Van Groeningen),
4.
Holy Motors (reż. Léos Carax),
5.
Stoker (reż. Park Chan-wook),
6.
Dziewczyna z lilią (reż. Michel Gondry),
7.
Przeszłość (reż. Asghar Farhadi),
8.
Za wzgórzami (reż. Cristian Mungiu),
9.
Uciekinier (reż. Jeff Nichols),
10a.
Prywatny wszechświat (reż. Helena Třeštíková).
Tu ex aequo powinien się znaleźć jeszcze jeden film ale podana linkowo przez Seblona w poście otwierającym ten wątek lista premier na Filmwebie dziurawa jest i nie odnotowuje, że tytuł z miejsca 10b miał polską premierę kinową 19 kwietnia 2013. Ponieważ film Momčilovića i tak nie dostanie punktu w tym podsumowaniu, umieszczam go tam, gdzie powinien być:
10b.
Śmierć człowieka na Bałkanach (reż. Miroslav Momčilović).
Druga, niepunktowana dziesiątka:
11.
Cztery słońca (reż. Bohdan Sláma),
12.
Imagine (reż. Andrzej Jakimowski),
13.
Pragnienie miłości (reż. Michel Franco),
14.
Królowie lata (reż. Jordan Vogt-Roberts),
15.
Dziewczynka w trampkach (reż. Haifaa al-Mansour),
16.
Polowanie (reż. Thomas Vinterberg),
17.
U niej w domu (reż. François Ozon),
18.
Django (reż. Quentin Tarantino),
19.
Frances Ha (reż. Noah Baumbach),
20.
Drugie oblicze (reż. Derek Cianfrance).
W roli "oczka" film, który dostarczył mi w roku 2013 najwięcej specyficznej frajdy:
21.
Maczeta zabija (reż. Robert Rodriguez).
Osobne wyróżnienie dla
The Story of Film - odysei filmowej Marka Cousinsa. Poza klasyfikacją, bo jakoś mi się nie układa pomiędzy "zwykłymi" premierami, a chciałbym odnotować, że ponad 15 godzin odysei świetnie mi zapełniło pierwszy październikowy weekend w KNH.
FESTIWALE1.
Złocisz mrok ponury (reż. Onur Ünlü) [T-Mobile Nowe Horyzonty],
2.
Fińska krew, szwedzkie serce (reż. Mika Ronkainen) [Planete+ Doc],
3.
Przechowalnia numer 12 (reż. Destin Cretton) [American Film Festival],
4.
Kiedy umieram (reż. James Franco) [American Film Festival],
5.
Juan (reż. Kasper Holten) [Nowe Kino Duńskie],
6.
Berberian Sound Studio (reż. Peter Strickland) [T-Mobile Nowe Horyzonty],
7.
36 (reż. Nawapol Thamrongrattanarit) [Pięć Smaków],
8.
Coldwater (reż. Vincent Grashaw) [American Film Festival],
9.
Życie i śmierć porno gangu (reż. Mladen Đorđević) [Oko na Bałkany],
10.
Halley (reż. Sebastián Hofmann) [T-Mobile Nowe Horyzonty],
ex aequo:
Kokoko (reż. Awdotia Smirnowa) [Sputnik nad Polską].
KLASYKA W DYSTRYBUCJI1.
Światła wielkiego miasta (reż. Charles Chaplin),
2.
Dzisiejsze czasy (reż. Charles Chaplin),
3.
Złodzieje rowerów (reż. Vittorio De Sica),
4.
Światła rampy (reż. Charles Chaplin),
5.
Pan Verdoux (reż. Charles Chaplin).
Fajnie, że Art-House dochaplinowuje repertuar, ale ich zapał chyba osłabł, bo z zapowiadanej całej serii tytułów nie widzę niczego w planach na najbliższe miesiące, a jeszcze trochę Chaplinów do wprowadzenia pozostało (i nawet było reklamowane stosownym zwiastunem).
KLASYKA NA FESTIWALACH1.
Kochankowie z Pont-Neuf (reż. Léos Carax) [T-Mobile Nowe Horyzonty],
2.
Narkotykowy łącznik (reż. Shirley Clarke) [American Film Festival],
3.
Betty (reż. Jean-Jacques Beineix) [T-Mobile Nowe Horyzonty],
4.
Swobodny jeździec (reż. Dennis Hopper) [American Film Festival],
5.
Na los szczęścia, Baltazarze! (reż. Robert Bresson) [T-Mobile Nowe Horyzonty].
Specjalne wyróżnienie dla krótkometrażówki
Skyscraper (reż. Willard Van Dyke i Shirley Clarke) [American Film Festival].
Na koniec
antynagrody - w tym roku po pięć miejsc, ale po sześć tytułów. UWAGA, nie tyle są to najgorsze filmy, jakie widziałem w roku 2013 (bo zdarzyło się parę gorszych, niemniej w tamtych przypadkach spodziewałem się, że będzie kicha), co raczej największe rozczarowania.
DYSTRYBUCJA1.
Stalingrad (reż. Fiodor Bondarczuk),
2.
Wszyscy mężczyźni Weroniki (reż. Marcelo Gomes),
3.
Reality (reż. Matteo Garrone),
4.
Hemel (reż. Sacha Polak),
5.
Kanadyjskie sukienki (reż. Maciej Michalski),
ex aequo:
Sierpniowe niebo. 63 dni chwały (reż. Ireneusz Dobrowolski).
FESTIWALE1.
Złe gliny (reż. Quentin Dupieux) [American Film Festival],
2.
Trzy metry nad niebem (reż. Fernando González Molina) [Tydzień Kina Hiszpańskiego],
3.
Fat Shaker (reż. Mohammad Shirvani) [T-Mobile Nowe Horyzonty],
4.
Oczekiwanie (reż. M. Blash) [American Film Festival],
5.
Wielki mistrz (reż. Wong Kar-wai) [Pięć Smaków],
ex aequo:
Interior. Leather Bar (reż. James Franco i Travis Mathews) [LGBT Film Festival].
I jeszcze jedna uwaga - to wcale nie był tak zły kinowy rok, jak twierdzą co niektórzy
