3 sie 10, 23:24
Co do retrospektywy Isabelle Huppert zgadzam się, że jest to jedna z najlepszych współczesnych aktorek - jej mała retrospektywa była w tym roku w Warszawie w Kinolabie Centrum Sztuki Współczesnej (nawiasem mówiąc szefową kina jest Urszula Śniegowska - Dyrektor AFF).
Pokazano m.in.
:Koronczarka/ La Dentellière; Reż. Claude Goretta; Francja 1977;
8 kobiet/ 8 femmes; Reż. François Ozon; Francja/ Włochy 2002
Od pierwszego wejrzenia/ Coup de foudre; Reż. Diane Kurys; Francja 1983;
Pani Bovary/ Madame Bovary; Reż. Claude Chabrol; Francja 1991;
Rozstanie/ La Séparation; Reż. Christian Vincent; Francja 1994
Ceremonia/ La Cérémonie; Reż. Claude Chabrol; Francja/ Niemcy 1995;
Pianistka/ La pianiste; Reż. Michael Haneke; Austria/ Francja/ Niemcy 2001
Czy to zwiększa szansę na retrospektywę aktorki na ENH w przyszłości - mam nadzieję że tak. Ja z wielką radością bym ją obejrzał, szczególnie obrazy które dotychczas nie były pokazywane w Polsce ani w kinie ani w tv.
Dla zainteresowanych w 2009 r. na Festiwalu w Thesalonikach odbył się przegląd filmów Pinku Eiga przy współpracy z Jasperem Sharpem, który ma odpowiadać również za dobór filmów tego cyklu na ENH. W Grecji pokazano:
Secret Behind the Walls (Kabe no naka no himegoto), Koji Wakamatsu, 1965
Blue Film Woman (Blue film no onna), Mukai Kan, 1969
Running in Madness, Dying in Love (Kyosojoshiko), Koji Wakamatsu, 1969
Shinjuku Mad (Shinjuku maddo), Koji Wakamatsu, 1970
Secret Hot Spring Resort: Starfish at Night (Maruhi yu no machi: yoru no hitode), Mamoru Watanabe, 1971
Gushing Prayer: A 15-year old virgin (Funshutsu kigan: 15sai no baishunfu), Masao Adachi, 1971
Woods Are Wet (Onna jigoku: mori wa nureta), Tatsumi Kumashiro, 1973
Secret Chronicles: She Beast Market (Maruhi - Shikijo mesu ichiba), Noboru Tanaka, 1974
Watcher in the Attic (Edogawa rampo ryoki-kan: Yaneura no sanpo sha), Noboru Tanaka, 1976
Beauty's Exotic Dance: Torture! (Hakkinbon bijin ranbu yori: Semeru!), Noboru Tanaka, 1977
United Red Army (Jitsuroku rengo sekigun: Asama sanso e no michi), Koji Wakamatsu, 2007
Generalnie uważam, że największą wartością ENH jest to, że przybliża pasjonatom dobrego kina twórczość oryginalnych twórców często zupełnie nieznanych w naszym kraju i dlatego zgadzam się, że zapowiedź retrospektywy Terry Gilliama jest jednak chyba wyjściem naprzeciw szerszej publiczności, która pewnie tłumnie będzie oglądała jego filmy, mimo że zdecydowana większość jest znana w Polsce.
Mam jednak nadzieję że w 2011 r. doczekamy się także retrospektyw innych twórców, którzy są mniej znani a ich filmy zasługują na pokazanie w odpowiedniej oprawie.
Pozostając w kręgu kina francuskiego proponuję np. retrospektywy takich twórców jak Eric Rohmer czy Jacques Rivette.
Swoją drogą proponuję żebyśmy zgłaszali jak najwięcej propozycji - sprawdźmy które cieszą się największą popularnością wśród Forumowiczów - a może ziszczą się one na którymś z najbliższych festiwali..
marco