http://www.imdb.com/name/nm1919943/?ref_=fn_al_nm_1profil na IMDb
film profil na IMDb
http://www.imdb.com/title/tt3418898/?ref_=nm_knf_i3Blog, zablokowany czesciowo przez przyjaciol,
http://egotriplabel.blogspot.com/?zx=50a4c7cfe64921e0recenzja Andrzej Slodkowski
http://egotriplabel.blogspot.com/2014/1 ... cfe64921e0
EPILOG PPPASOLIN RECENZJA ANDRZEJ SLODKOWSKI
Ja dusze sie tutaj i teraz, w latach 70 i 80tych wszelkie organizacje sprzeciwiajace sie establishmentowi sprawialy ze bylismy bardziej szczesliwi. Czlowiek aby zniesc rzeczywistosc musi zyc w duzych kontrastach. Jak czlowiek rozwijajacy swoja indywidualnosc moglby byc szczesliwy zmierzajac do swojegu celu, gdy inni ida w tym samym, z gory wytyczonym kierunku, jak na przyklad szablonowa sciezka kariery. Jestesmy na sile uszczesliwiani, kontrolowani, indoktrynowani. Dzieje sie teraz dokladnie to przed czym ostrzegal Pasolini.
Postaram sie linearnie zrecenzowac, skrytykowac EPILOG PPPasolini, z pojeciem krytyki jest tak jak z pojeciem estetyki filozoficznej nauki o pieknie i brzydocie. Na przyklad jak piekno samej brzydoty.
Zadajemy sobie pytanie czy film nam sie podoba?
Teraz mamy recenzentow zamiast krytykow. Ktorzy moga film strescic, wymienic liczbe nagrod, i najnowszy najbardziej znamienny wykladnik, ile film zarobil.
Ile film zarobil a jaka jest jego wartosc artystyczna sa to pojecia z calkowicie roznych systemow.
Filmy Malgi Kubiak nie zarabiaja gdyz rezyserka jest zainteresowana przelamywaniem estetycznych granic kina.
Epilog PPPasolini zaczyna sie eksmisja staruszka z ulicy Stalowej w Warszawie, pan Ikonowicz i pani Ikonowicz, i Grodzka sa na miejscu, i tlum ludzi. Ramy wspolczesnosci jakich uzywal Pasolini sa tu obecne na poczatku i na koncu filmu neglizuje sie wspolczesna Warszawa.
Kubiak nawiazywala do wspolczesnosci poprzednio np w Upadku Aniola, filmie o Yukio Mishima ktory popelnij harakiri w 1972; filmujac parade rownosci w Warszawie w 2008 roku, z udzialem radnego Krystiana Legierskiego.
Film PPPasolini Bete Noire za Fall of Troyas!! Epilog, zaczyna sie gdy ekipa z Pasolinim laduje w Marakeszu. Ekipa to Ninetto, Karl, Strike i Monika V, Demon, i techniczna obsluga.
Frapuje mnie czy demon/ Malga Kubiak/ jest realny czy wystepuje w wyobrazni? Na ekranie wyglada tak jaby byl jednym z bohaterow podrozy przez Maroko. Podobny zabieg stworzyl Bergman w Tam gdzie rosna poziomki.
Wazna jest ostatnia powiesc Pasoliniego Petrolio. Bardzo wspolczesna a jednak calkowicie upadla. Znajac kilka filmow gatunku filmy upadle, scena w Epilogu jest bardzo odwazna, szokujaca scena dziecka / granego przez Malge Kubiak / . Karl, dyrektor duzego koncernu naftowego / Thomas Goersch/ prezentuje calkowity brak hamulcow.
Od dawien dawna nie widzialem tak mocno obrazoburczego Epilogu!
Gay Hell at Dante Cafe film Kubiak z 2006 roku jest bajka w porownaniu z Epilogiem.
Epilog ma bardzo dynamiczny montaz mimo dlugich ujec.
Od strony plastycznej / kamera Kari Jantzen/ ma bardzo skontrastowana barwe, jak witrazowe sceny nocne, labirynty, kolory nieba, zwrotnikowy klimat ostrego swiatla.
Pasolini / Erwin Leder/ pokazal ludzka twarz, czlowieka tracacego milosc zycia. Walczacego szlachetnie o swojego mlodego partnera Ninetto. Pewna pikanteria jest w fakcie, ze corka wybitnego poety Tadeusza Kubiaka / 1924-1979/ kreci film o Pasolinim genialnym tragicznym poecie, a Pasolini /E.L/ nosi prochowiec Tadka Kubiaka!
Najbardziej ciekawe z Ninetto / Alexi Carpentieri / jest polaczenie oszalamiajacego ale lagodnego ciala z ostra przerysowana ekspresja.
Strike Lucicki, grajacy postac Strike udowadnia, ze czlowiek przekracza swoja niesprawnosc fizyczna sila i magia. Czlowiek jest ponad struktura fizyczna.
Jessica Berntson grajaca filmowa diwe stworzyla przejmujaca role.
Poetyka sceny Mira Kaminskyego i Caroline Lopatynsky, ma polskie wyznaczniki jakby sie czas zatrzymal jest w pewnym sensie polska scena; krajobraz, swiatlo, chlod i pola kapusty / kamera Malga Kubiak/ we srodku marokanskiej egzotyki. Graja wloskich komunistow ale ja rozpoznaje Polske.
Maciej Poreba jest nieslychanie dynamiczny.
Muzyka Hanny Chawki i X.Y tworzy z obrazem jednosc klimatyczna, jednosc estetyczna. Bez tej muzyki to juz nie bylby ten sam film.
Andrzej Slodkowski.
PPPASOLINI RECENZJA ANDRZEJ SLODKOWSKI
Gdybysmy mieli takich artystow w parti komunistycznej jak Pasolini ja bym sie zapisal, ale nie mielismy. Zeby swiat wzbogacic. Teraz swiat jest jednokierunkowy, aby go skonczenie ulozyc wedlug jednej matrycy, Nato, itd.
Forma /FILMU/ jest groteskowa, ale zawartosc jest wierna faktom, i mitom..
Nawet dzis nie wiemy jak zginela Marylin Monroe, zabojstwo, czy samobojstwo? Zabojstwo jest bardziej logiczne, jako pierwsze zabojstwo z serii J.F.K.
Morderstwo Pasoliniego jest brutalne, mocne w tradycji kina brutalnego. / Rzym Miasto Otwarte Roberta Roselliniego./
.... Panu Bukowieckiemu by sie podobalo / film Kubiak/, on uwiebial filmy Fassbindera, redaktor krytyk filmowy Leon Bukowiecki, Warholowi tez by sie podobalo. W latach 70tych zaczelo sie pisac w Polsce o Pasolinim, nie do konca pewne czy dobrze czy zle.
ERWIN LEDER/
Das Boot, Angst, The Three Musketeers, Schindler’s List, Underworld, Taxidermia, Klimt /
Erwin Leder as Pier Paolo Pasolini in PPPasolini Bete Noire za Fall of Troyas!!
jest dobry, wiarygodny i autentyczny w roli Pasoliniego, jest bardzo podobny, moze nie punktowo ale wyraznie ma cechy w twarzy te same co Pasoliniego,
JEGO GLOS! Postawiliscie go wobec faktu dokonanego, brzmi swietnie, czy naprawde jest przyspieszony? W takim razie jak by brzmial, grzmial w swoim tempie?
Rafalala, mnie frapuje, cos sie ze mna dzieje, po tym jak ja zobaczylem na ekranie, nie wiedzialem ze Ona jest az tak ladna.
DEMON, ciekawe ze on, ten prywatny demon Pasoliniego, wyglada jak postacie z filmow Pasoliniego. Jest bardzo mocny, gdy goli sie na poczatku filmu. Pasolini laczy antropologie kuturowe, w Edypie jak i w Medei charakterystyczna dla niego jest synteza kultur, stroje, elementy, orginalnosc mysliciela, ktory tworzyl pewna synteze i Kubiak w TO TRAFIA.
Z tradycji wielkiego kina wloskiego lat 60, jest Apolonia Sikorska, jest ladniejsza niz Wloskie propozycje, ale jest, trafia w sedno. Jej cielesnosc jest niezastapiona. Nie odczuwa sie u Niej skrepowania typowego Polskim aktorkom, jej sex, jej cielesnosc jest jej majstersztykiem jej gry aktorskiej.
Marchewka w odbycie Ninetto/ Alexi Carpentieri/ jest jakby sama klamra zamykajaca calosc.
Chodzimy po sladach Mistrza, Szwedzki Filmowy Instytut, Szwedzka Akademia, Wloski Instytut, Metro, ulice Sztokholmu, Hotel Dyplomat, ten sam pokoj 310, nie bedziemy podkreslac kto za ten drogi hotel zaplacil. Wiem jednak, ze Kubiak sama finansowala wieksza czesc filmu, a nawet wyjazd na zdjecia do Maroka.
Karabinierzy / Mats Lundell, Mattias Enberg/ przypominaja policjantow z Mechanicznej Pomaranczy. Kubiak wspomina ze byla proba uzyskania budzetu z Instytutu Filmowgo w Sztokholmie i w Warszawie, jakkolwiek bezowocna.
Borje Lundberg zagral tripla, solidna potrojna role / O.Welles, dedektyw, mafiozo, kurator sztuki, czyli strzelil jednak 4; pozyczyl na kamere, udostepnial samochod, choc Carpentieri udostepnial dwa samochody.
Porownujac rezyserow Andrzeja Zulawaskiego, Kena Russela, oraz Waleriana Borowczyka, byly w uwczesnej prasie niesluszne zarzuty ze operuja kiczem, tymczasem bylo to ich swiadome wykorzystanie kiczu w celach artystycznych. Podobne procesy zachodzily w kinie jesli chodzi o uzycie pornografii, erotyzm moze falszowac sex, tymczasem sex jest nagi, jest egzystencjalna czescia prawdziwej milosci. Pasoliniego, z punktu widzenia jego orientacji seksualej, szokowal heterosexualny sex na zywo w nocnych klubach sztokholmskich. Bylo to na porzadku dziennym w 1975.
Pasolini "akt heteroseksualny jest aktem pogrzebowym."
Kino Kubiak bardzo sie rozwinelo, cielesnie, nago, erotycznie, seksualnie, intelektualnie.
Dominika Biernat i Piotr Trojan, to antyczna rzeznia. Oczywiscie z nawiazaniem do ciemnego okresu Sredniowiecza, ale ze swiatlem Antyku, Grecka kultura kojarzy sie z lazniami, odpryskuje kafelkami, oczyszczaniem, kolorowaniem, technika filmu nowoczesnego.
Bolejaca matka Pasoliniego / Suzana Foxy/ jest mlodsza, ale odwracajac konwencje kina hinduskiego aby postarzac charakter, tutaj nastepuje jej piekne odmlodzenie. Jest to ciagle konwencja, bo my nadal ciagle wiemy ze jest ona matka Pasoliniego.
Maciej Poreba w pelnym rynsztunku, dziala zgodnie z rola jaka gra, reprezentuje Czerwone Brygady. Warszawska Patelnia robi za Rzym...
Bergmanowski pejzaz Szwecji uklada sie miekko z basbarytonem Erwina Ledera, ktory swiadomie uzywa swojego wielkiego glosu, Kubiak pozwala mu na to w jednej w sumie scenie. Wbija sie wen zaspiewka Avanti Popolo z tremolo Johannesa Flinka. Ten sam niemodyfikowany glos Ledera jest rowniez na koncu filmu w scenie z duchem Orsona Wellesa.
Miro Kaminsky ma role podwojna, kardynala i rzezmieszka, doskonale obsadzenie z dwuznacznoscia, sylwetka klasyczna wpadajaca w oko, jakiej sie latwo nie zapomina. Samoswiadomosc kina juz nie wzorowanego na teatrze, czyli egzystencjalnie; on nie odgrywa, tylko JEST na ekranie.
PASOLINI JEDZIE do Szwecji a tu pojawia sie cos z Bergmana...
Kino pojawiania sie. Jako ten kontrapunkt. Pozornie nie dotyczy on Pasoliniego, ale Bergman jest twarza Szwecji, makijazem Szwecji. Symbolika, ze w pewnym sensie jak z Francja, ze kojarzy sie z wieza Eiffla i BB. Brigitte Bardot! Pasolini spedzil ostatnie dni zycia wlasnie tam, 4 dni w Szwecji, pol dnia w Paryzu, i 24 godziny w Rzymie. Neutralny kraj Szwecja jest magicznym miejscem zakrecania intryg, Oloff Palme, 3 dni przed wyjazdem na rozmowy do Moskwy, Pasolini na dzien przed wystapieniem na Kongresie Politycznym, Julian Assange ktory pozwolil sie poderwac dwom laskom, i mieli pijany sex przez sen, ewentualnie bez prezerwatywy.... napewno w przeddzien czegos politycznie niepoprawnego. Sztokholm, mistyczna intrygujaca Wenecja polnocy.
Andrzej Slodkowski, filmoznawca.