DYSTRYBUCJA1.
Saint Maud (reż. Rose Glass),
2.
Jak najdalej stąd (reż. Piotr Domalewski),
3.
Żegnaj, mój synu (reż. Xiaoshuai Wang),
4.
Ema (reż. Pablo Larraín),
5.
Tam gdzieś musi być niebo (reż. Elia Suleiman),
6.
Ojciec (reż. Kristina Grozewa i Petar Walczanow),
7.
Babyteeth (reż. Shannon Murphy),
8.
Błąd systemu (reż. Nora Fingscheidt),
9.
Szarlatan (reż. Agnieszka Holland),
10.
Sekret bogini Fortuny (reż. Ferzan Özpetek).
Druga, niepunktowana dziesiątka:
11.
Zdrajca (reż. Marco Bellocchio),
12.
Prawda (reż. Hirokazu Koreeda),
13.
Matthias i Maxime (reż. Xavier Dolan),
14.
A potem tańczyliśmy (reż. Levan Akin),
15.
Kwiat szczęścia (reż. Jessica Hausner),
16.
Wszystko dla mojej matki (reż. Małgorzata Imielska),
17.
Obrazy bez autora (reż. Florian Henckel von Donnersmarck),
18.
Jezioro Dzikich Gęsi (reż. Diao Yi'nan),
19.
Smak pho (reż. Mariko Bobrik),
20.
Eastern (reż. Piotr Adamski).
W roli "oczka" tradycyjnie film, który dostarczył mi w minionym roku najwięcej specyficznej frajdy:
21.
Naprzód (reż. Dan Scanlon).
FESTIWALE I PRZEGLĄDY1.
O nieskończoności (reż. Roy Andersson) [Wiosna Filmów],
2.
Zabij to i wyjedź z tego miasta (reż. Mariusz Wilczyński) [MFF Nowe Horyzonty/American Film Festival],
3.
Dramatyczny rok (reż. Marta Pulk) [Millennium Docs Against Gravity Film Festival],
4.
Z wnętrza (reż. Cezary Grzesiuk, Kystian Kamiński i Tomasz Szwan) [Millennium Docs Against Gravity Film Festival],
5.
Buñuel w labiryncie żółwi (reż. Salvador Simó) [Tydzień Kina Hiszpańskiego],
6.
Czerwony nos, puste kieszenie (reż. Bill i Turner Ross) [Millennium Docs Against Gravity Film Festival],
7.
Ludzki głos (reż. Pedro Almodóvar) [MFF Nowe Horyzonty/American Film Festival],
8.
Jak Bóg szukał Karela (reż. Vít Klusák i Filip Remunda) [Millennium Docs Against Gravity Film Festival],
9.
Pogrzeb Stalina (reż. Siergiej Łoznica) [Millennium Docs Against Gravity Film Festival],
10a.
Bangla (reż. Phaim Bhuiyan) [Cinema Italia Oggi 2020. Przegląd nowego kina włoskiego],
10b. [ex aequo]
Kobieta (reż. Yann Arthus-Bertrand i Anastasia Mikowa) [Millennium Docs Against Gravity Film Festival].
Ponieważ w minionym roku kina były nieczynne niemal przez połowę czasu, trzeba było się ratować telewizją. Poniżej zestaw najciekawszych filmów tą drogą obejrzanych (onlajnów żadnych nie uskuteczniałem). Część z nich była na rozmaitych festiwalach i przeglądach w latach 2019 i 2020, ale udało mi się ich wtedy nie widzieć. Uwzględniam tylko tytuły nowe i w miarę nowe.
TELEWIZJA1.
Asystentka (reż. Kitty Green),
2.
In Touch (reż. Paweł Ziemilski),
3.
Nafta (reż. Jusup Razikow),
4.
Święta Frances (reż. Alex Thompson),
5.
Mickey i niedźwiedź (reż. Annabelle Attanasio),
6.
Do gwiazd (reż. Martha Stephens),
7.
Kalifornia (reż. Marina Person),
8.
American Woman (reż. Jake Scott),
9.
Little Woods (reż. Nia DaCosta),
10a.
Pańskie czasy (reż. Oskar Roehler),
10b. [ex aequo]
Władcy chaosu (reż. Jonas Åkerlund).
Seriale też niekoniecznie najświeższe – po prostu najlepsze z tych widzianych w roku 2020.
SERIALE1.
Genialna przyjaciółka [sezony 1 i 2],
2.
Obsesja Eve [sezony 1 i 2, w mniejszym stopniu 3],
3.
Westworld [sezony 1 i 2, ale pod żadnym pozorem nie żenujący 3],
4.
Co robimy w ukryciu [sezony 1 i 2],
5.
Wielka [sezon 1],
6.
Opowiedz mi bajkę [sezon 1, w mniejszym stopniu 2],
7.
Perry Mason [sezon 1],
8.
Patria,
9.
I Am the Night [sezon 1],
10a.
Betty [sezon 1],
10b. [ex aequo]
Trygonometria [sezon 1].
Na koniec jak zwykle
antynagrody – w tym roku po pięć miejsc i jak zawsze nie są to bynajmniej najgorsze filmy, jakie widziałem w danym roku, tylko najbardziej bolesne rozczarowania.
DYSTRYBUCJA1.
Liberté (reż. Albert Serra),
2.
Sybilla (reż. Justine Triet),
3.
Koty (reż. Tom Hooper),
4.
Interior (reż. Marek Lechki),
5.
Miłość mojego brata (reż. Monia Chokri).
FESTIWALE I PRZEGLĄDY1.
Spróbujmy skoczyć do studni (reż. Piotr Stasik i Dorota Wardęszkiewicz) [Millennium Docs Against Gravity Film Festival],
2.
Efekt domina (reż. Alessandro Rossetto) [Cinema Italia Oggi 2020. Przegląd nowego kina włoskiego],
3.
Gryplan (reż. Polo Menárguez) [Tydzień Kina Hiszpańskiego],
4.
Fotograf wojny (reż. Boris Benjamin Bertram) [Millennium Docs Against Gravity Film Festival],
5.
Detektyw Areta (reż. José Luis Garci) [Tydzień Kina Hiszpańskiego].
Rozczarowania telewizyjne pomijam. Za dużo tego było...
