DYSTRYBUCJA1.
Birdman (reż. Alejandro González Iñárritu),
2.
Turysta (reż. Ruben Östlund),
3.
Dureń (reż. Jurij Bykow),
4.
Whiplash (reż. Damien Chazelle),
5.
Zjazd absolwentów (reż. Anna Odell),
6.
Dzikie historie (reż. Damián Szifrón),
7.
Dystans (reż. Sergio Caballero),
8.
Młodość (reż. Paolo Sorrentino),
9.
Sicario (reż. Denis Villeneuve),
10.
Moja matka (reż. Nanni Moretti).
Druga, niepunktowana dziesiątka:
11.
Sils Maria (reż. Olivier Assayas),
12.
45 lat (reż. Andrew Haigh),
13.
Cuda (reż. Alice Rohrwacher),
14.
Mały Quinquin (reż. Bruno Dumont),
15.
Chappie (reż. Neill Blomkamp),
16.
Tosty po meksykańsku (reż. Fernando Eimbcke),
17.
Sens życia oraz jego brak (reż. Gábor Reisz),
18.
W objęciach węża (reż. Ciro Guerra),
19.
Aferim! (reż. Radu Jude),
20.
Płomień (reż. Syllas Tzoumerkas).
W roli "oczka" tradycyjnie film, który dostarczył mi w minionym roku najwięcej specyficznej frajdy:
21.
Kryptonim U.N.C.L.E. (reż. Guy Ritchie).
Specjalne wyróżnienie dla klasyki (no dobra, w miarę świeżej klasyki) w dystrybucji:
Przełamując fale (reż. Lars von Trier).
FESTIWALE1.
Zakazany pokój (reż. Guy Maddin i Evan Johnson) [T-Mobile Nowe Horyzonty],
2.
An (reż. Naomi Kawase) [T-Mobile Nowe Horyzonty],
3.
Mustang (reż. Deniz Gamze Ergüven) [T-Mobile Nowe Horyzonty; Dni Filmowe LUX],
4.
Zupełnie Nowy Testament (reż. Jaco Van Dormael) [T-Mobile Nowe Horyzonty],
5.
Cobain: Montage of Heck (reż. Brett Morgen) [T-Mobile Nowe Horyzonty],
6.
Wada ukryta (reż. Paul Thomas Anderson) [T-Mobile Nowe Horyzonty],
7.
Nawet góry przeminą (reż. Jia Zhang-ke) [T-Mobile Nowe Horyzonty],
8.
Zapada noc (reż. Tanya Hamilton) [American Film Festival],
9.
Wiedźmy z Zugarramurdi (reż. Álex de la Iglesia) [Tydzień Kina Hiszpańskiego],
10a.
The Lobster (reż. Jorgos Lantimos) [T-Mobile Nowe Horyzonty],
10b. [ex aequo]
Stopniowanie (reż. Arab Nasser i Tarzan Nasser) [T-Mobile Nowe Horyzonty].
KLASYKA NA FESTIWALACH1.
Koronczarka (reż. Claude Goretta) [T-Mobile Nowe Horyzonty],
2.
Ślicznotka (reż. Arūnas Žebriūnas) [T-Mobile Nowe Horyzonty],
3.
Henry Fool (reż. Hal Hartley) [American Film Festival],
4.
Sztama (reż. David Gordon Green) [American Film Festival],
5.
Ewangelia wg św. Mateusza (reż. Pier Paolo Pasolini) [T-Mobile Nowe Horyzonty].
Na koniec jak zwykle
antynagrody - w tym roku znów po pięć miejsc, ale po sześć tytułów, i jak zawsze nie tyle są to najgorsze filmy, jakie widziałem w danym roku, co największe rozczarowania.
DYSTRYBUCJA1.
Ognie w polu (reż. Shin’ya Tsukamoto),
2.
Foxcatcher (reż. Bennett Miller),
3.
Onirica (reż. Lech Majewski),
4.
Chemia (reż. Bartosz Prokopowicz),
5a.
Love (reż. Gaspar Noé),
5b. [ex aequo]
Kraina burz (reż. Ádám Császi).
FESTIWALE1.
Inseminator (reż. Bui Kim Quy) [T-Mobile Nowe Horyzonty],
2.
H. (reż. Rania Attieh i Daniel Garcia) [T-Mobile Nowe Horyzonty],
3.
Udar słoneczny (reż. Nikita Michałkow) [Sputnik nad Polską],
4.
Tylko ja (reż. Fernando Franco) [Tydzień Kina Hiszpańskiego],
5a.
Mój sąsiad zombie (reż. Hong Young-geun, Jang Youn-jung, Oh Young-doo i Ryoo Hoon) [Pięć Smaków],
5b. [ex aequo]
Sapientia (reż. Eugène Green) [T-Mobile Nowe Horyzonty].
Kończymy dwoma filmami klasycznymi, na projekcjach których dostałem wścieklizny

1.
Jazz (reż. Raimundas Banionis) [T-Mobile Nowe Horyzonty],
2.
Klatka (reż. Jonas Mekas) [Akademia Filmowa - Historia Kina Światowego].