Pasolini PPPasolini x 2 Malga Kubiak

O wrocławskim Kinie NH. Zapowiedzi repertuarowe. Wasze propozycje, uwagi.
Avatar użytkownika
Malga Kubiak
 
Posty: 147
Na forum od:
1 sie 15, 12:45

Post 4 sie 15, 1:01

Lubię głos Abel Ferrary, będę szczęśliwa gdy zobacz jego film Pasolini gdy przybedzie do "mojego" kina. Jednak nie pogodze się, że Festiwal Filmowy Nowe Horyzonty, MFF T-2015 T Mobile Nowe Horyzonty, ze nie zależało NH na dodaniu również do programu :twisted: mojego najnowszego filmu PPPasolini x 2, Erwin Leder (w roli głównej, i Alexi Carpentieri! Thomas Goersch, Borje Lundberg & Jessica Berntson, Estrella VI Rydman, Marta Konarzewska, Mirosław Kamiński, Strike Lucicki, Emily Kuhnke (przede wszystkim jako asystentka) i 88 pozostalych aktorek i aktorów. Na ten sam temat, Petrolio powieść i smierc a raczej morderstwo Pier Paolo Pasoliniego 1975. To bylaby wspaniala konfrontacja; jednak teraz publicznosc jest na swiezo po obejrzeniu Pasoliniego Ferray, czyli namiastka konfrontacji w widzu byla by faktem.
... a slowo cialem sie stalo, no to pojechalam.
Wracam do konkretow,
operatorami filmowymi sa Kari Jantzen, Jarek Nalewajko, Malga Kubiak.
NAGRODY 2015.
Film zdobył nagrode z Tupilak Nordic Polar Bear ( Niedzwiedz Polarny) od Polnocnego Skandynawskiego Tupilak 2015 wydana osobiście przez dyrektora Bill Schillera, i nagrodę publiczności na Festiwalu Filmowym LGBT od 2015 (pokazywany w 5 miastach, nie bez politycznego wydzwieku.
....Tym samym zapytuje dlaczego NH odrzuciły event / project / wydarzenie takiego kalibru we Wroclawiu jak LGBT Film Festival w 2015? Festiwal LGBT odniosl sukces wlasnie w NH Wroclaw w latach poprzednich. Nie rozumiem wyboru NH, i wciąż czekam lacznie z calym moim teamem, Malga Kubiak rezyser, editor, producent, dofinasowaniem ze strony Crowdculture.se, i Film Centrum Stockholm, czekamy na szanse pokazania publicznosci Wroclawskiej w KNH, i Warszawskiej w kinie Muranow.
SPOTY
https://www.youtube.com/watch?v=TmLJk9kQCGE
czesc glowna powyzej, a ponizej epilog
https://www.youtube.com/watch?v=sMBdq5OspaI :P
Góra
Malga Kubiak

Posty: 11
Na forum od:
1 sie 15, 12:45
Użytkownik online
Post 2 sie 15, 18:05

Rozpiska o filmie z Festiwalu LGBT 2015 Polska, nagroda publicznosci.

PPPasolini - Epilog


Pier Paolo Pasolini - pisarz, poeta, reżyser, eseista, aktor. Homoseksualista, zamordowany 2 listopada 1975 roku. Sprawa morderstwa nigdy nie została do końca wyjaśniona. Jego marzeniem było przeprowadzić się do Maroka. Epilog jest realizacją tego marzenia, streszczeniem ostatniej powieści „Petrolio”, która wyszła pośmiertnie, a 70 stron zostało w noc morderstwa skradzionych i nigdy nie odzyskanych.

reż, scen: Malga Kubiak, obs: Erwin Leder, Alexi Carpentieri,Thomas Goersh, Jessica Berntson, Borje Lundberg, Malga Kubiak, Miro Kaminski, zdj: Kari Jantzen, Jarek Nalewajko, Malga Kubiak, 100', Polska/Szwecja 2015, dramat



PPPasolini


Obraz przedstawia ostatnie dni życia Pasoliniego, które spędził w Sztokholmie na zaproszenie Instytutu Kultury. Udzielał wywiadów, prezentował filmy w Szwedzkim Instytucie Filmowym. Mieszkał w Hotelu „Dyplomat” ze swoim partnerem Ninetto. 2 listopada o godzinie 1.30 w nocy został zamordowany.

reż, scen: Malga Kubiak, obs: Erwin Leder, Alexi Carpentieri, Thomas Goersh, Jessica Berntson, Borje Lundberg, Malga Kubiak, Miro Kaminski, zdj: Kari Jantzen, Jarek Nalewajko, Malga Kubiak, 156', Polska/Szwecja 2015, dramat


Wiem ze staram sie dyskutowac nie to o co prosil dyrektor Roman Gutek, ale majac swiadomosc ze dyrektor Roman Gutek jak sam ostatnio podkreslil ceni sobie moja sztuke filmowa, i juz mnie wczesniej pokazywal, pragne dodac ze czuje sie zaszczycona takaz opinia, ale bardzo prosze nie pokazywac mnie tylko bardzo prosze usilnie pokazac moj najnowszy film w 2 odslonach PPPasolini x 2. W KNH & Kino Muranow.
Wracam do meritum o jakie prosil pan dyrektor Roman Gutek by dyskutowac TO CO BYLO NA FESTIWALU, ja pragne PRZEZ ODWROCENIE, PRZEZ PRZECIWSTAWIENIE JEDNAK WYSUNAC TEZE TEORIE FILOZOFII I DYSKUTOWAC TO CZEGO NIE BYLO...
:chaplin: :marilyn: :zadowolony: :mickey: :twisted: razem jestesmy silni :D :) 8) :lol: :wink:

Avatar użytkownika
Malga Kubiak
 
Posty: 147
Na forum od:
1 sie 15, 12:45

Post 4 sie 15, 14:03

http://www.imdb.com/name/nm1919943/?ref_=fn_al_nm_1
profil na IMDb
film profil na IMDb
http://www.imdb.com/title/tt3418898/?ref_=nm_knf_i3
Blog, zablokowany czesciowo przez przyjaciol, http://egotriplabel.blogspot.com/?zx=50a4c7cfe64921e0
recenzja Andrzej Slodkowski
http://egotriplabel.blogspot.com/2014/1 ... cfe64921e0
EPILOG PPPASOLIN RECENZJA ANDRZEJ SLODKOWSKI
Ja dusze sie tutaj i teraz, w latach 70 i 80tych wszelkie organizacje sprzeciwiajace sie establishmentowi sprawialy ze bylismy bardziej szczesliwi. Czlowiek aby zniesc rzeczywistosc musi zyc w duzych kontrastach. Jak czlowiek rozwijajacy swoja indywidualnosc moglby byc szczesliwy zmierzajac do swojegu celu, gdy inni ida w tym samym, z gory wytyczonym kierunku, jak na przyklad szablonowa sciezka kariery. Jestesmy na sile uszczesliwiani, kontrolowani, indoktrynowani. Dzieje sie teraz dokladnie to przed czym ostrzegal Pasolini.
Postaram sie linearnie zrecenzowac, skrytykowac EPILOG PPPasolini, z pojeciem krytyki jest tak jak z pojeciem estetyki filozoficznej nauki o pieknie i brzydocie. Na przyklad jak piekno samej brzydoty.
Zadajemy sobie pytanie czy film nam sie podoba?
Teraz mamy recenzentow zamiast krytykow. Ktorzy moga film strescic, wymienic liczbe nagrod, i najnowszy najbardziej znamienny wykladnik, ile film zarobil.
Ile film zarobil a jaka jest jego wartosc artystyczna sa to pojecia z calkowicie roznych systemow.
Filmy Malgi Kubiak nie zarabiaja gdyz rezyserka jest zainteresowana przelamywaniem estetycznych granic kina.
Epilog PPPasolini zaczyna sie eksmisja staruszka z ulicy Stalowej w Warszawie, pan Ikonowicz i pani Ikonowicz, i Grodzka sa na miejscu, i tlum ludzi. Ramy wspolczesnosci jakich uzywal Pasolini sa tu obecne na poczatku i na koncu filmu neglizuje sie wspolczesna Warszawa.

Kubiak nawiazywala do wspolczesnosci poprzednio np w Upadku Aniola, filmie o Yukio Mishima ktory popelnij harakiri w 1972; filmujac parade rownosci w Warszawie w 2008 roku, z udzialem radnego Krystiana Legierskiego.

Film PPPasolini Bete Noire za Fall of Troyas!! Epilog, zaczyna sie gdy ekipa z Pasolinim laduje w Marakeszu. Ekipa to Ninetto, Karl, Strike i Monika V, Demon, i techniczna obsluga.
Frapuje mnie czy demon/ Malga Kubiak/ jest realny czy wystepuje w wyobrazni? Na ekranie wyglada tak jaby byl jednym z bohaterow podrozy przez Maroko. Podobny zabieg stworzyl Bergman w Tam gdzie rosna poziomki.
Wazna jest ostatnia powiesc Pasoliniego Petrolio. Bardzo wspolczesna a jednak calkowicie upadla. Znajac kilka filmow gatunku filmy upadle, scena w Epilogu jest bardzo odwazna, szokujaca scena dziecka / granego przez Malge Kubiak / . Karl, dyrektor duzego koncernu naftowego / Thomas Goersch/ prezentuje calkowity brak hamulcow.
Od dawien dawna nie widzialem tak mocno obrazoburczego Epilogu!
Gay Hell at Dante Cafe film Kubiak z 2006 roku jest bajka w porownaniu z Epilogiem.
Epilog ma bardzo dynamiczny montaz mimo dlugich ujec.
Od strony plastycznej / kamera Kari Jantzen/ ma bardzo skontrastowana barwe, jak witrazowe sceny nocne, labirynty, kolory nieba, zwrotnikowy klimat ostrego swiatla.
Pasolini / Erwin Leder/ pokazal ludzka twarz, czlowieka tracacego milosc zycia. Walczacego szlachetnie o swojego mlodego partnera Ninetto. Pewna pikanteria jest w fakcie, ze corka wybitnego poety Tadeusza Kubiaka / 1924-1979/ kreci film o Pasolinim genialnym tragicznym poecie, a Pasolini /E.L/ nosi prochowiec Tadka Kubiaka!
Najbardziej ciekawe z Ninetto / Alexi Carpentieri / jest polaczenie oszalamiajacego ale lagodnego ciala z ostra przerysowana ekspresja.
Strike Lucicki, grajacy postac Strike udowadnia, ze czlowiek przekracza swoja niesprawnosc fizyczna sila i magia. Czlowiek jest ponad struktura fizyczna.
Jessica Berntson grajaca filmowa diwe stworzyla przejmujaca role.
Poetyka sceny Mira Kaminskyego i Caroline Lopatynsky, ma polskie wyznaczniki jakby sie czas zatrzymal jest w pewnym sensie polska scena; krajobraz, swiatlo, chlod i pola kapusty / kamera Malga Kubiak/ we srodku marokanskiej egzotyki. Graja wloskich komunistow ale ja rozpoznaje Polske.
Maciej Poreba jest nieslychanie dynamiczny.
Muzyka Hanny Chawki i X.Y tworzy z obrazem jednosc klimatyczna, jednosc estetyczna. Bez tej muzyki to juz nie bylby ten sam film.
Andrzej Slodkowski.
PPPASOLINI RECENZJA ANDRZEJ SLODKOWSKI
Gdybysmy mieli takich artystow w parti komunistycznej jak Pasolini ja bym sie zapisal, ale nie mielismy. Zeby swiat wzbogacic. Teraz swiat jest jednokierunkowy, aby go skonczenie ulozyc wedlug jednej matrycy, Nato, itd.
Forma /FILMU/ jest groteskowa, ale zawartosc jest wierna faktom, i mitom..
Nawet dzis nie wiemy jak zginela Marylin Monroe, zabojstwo, czy samobojstwo? Zabojstwo jest bardziej logiczne, jako pierwsze zabojstwo z serii J.F.K.
Morderstwo Pasoliniego jest brutalne, mocne w tradycji kina brutalnego. / Rzym Miasto Otwarte Roberta Roselliniego./
.... Panu Bukowieckiemu by sie podobalo / film Kubiak/, on uwiebial filmy Fassbindera, redaktor krytyk filmowy Leon Bukowiecki, Warholowi tez by sie podobalo. W latach 70tych zaczelo sie pisac w Polsce o Pasolinim, nie do konca pewne czy dobrze czy zle.
ERWIN LEDER/
Das Boot, Angst, The Three Musketeers, Schindler’s List, Underworld, Taxidermia, Klimt /

Erwin Leder as Pier Paolo Pasolini in PPPasolini Bete Noire za Fall of Troyas!!


jest dobry, wiarygodny i autentyczny w roli Pasoliniego, jest bardzo podobny, moze nie punktowo ale wyraznie ma cechy w twarzy te same co Pasoliniego,
JEGO GLOS! Postawiliscie go wobec faktu dokonanego, brzmi swietnie, czy naprawde jest przyspieszony? W takim razie jak by brzmial, grzmial w swoim tempie?
Rafalala, mnie frapuje, cos sie ze mna dzieje, po tym jak ja zobaczylem na ekranie, nie wiedzialem ze Ona jest az tak ladna.
DEMON, ciekawe ze on, ten prywatny demon Pasoliniego, wyglada jak postacie z filmow Pasoliniego. Jest bardzo mocny, gdy goli sie na poczatku filmu. Pasolini laczy antropologie kuturowe, w Edypie jak i w Medei charakterystyczna dla niego jest synteza kultur, stroje, elementy, orginalnosc mysliciela, ktory tworzyl pewna synteze i Kubiak w TO TRAFIA.
Z tradycji wielkiego kina wloskiego lat 60, jest Apolonia Sikorska, jest ladniejsza niz Wloskie propozycje, ale jest, trafia w sedno. Jej cielesnosc jest niezastapiona. Nie odczuwa sie u Niej skrepowania typowego Polskim aktorkom, jej sex, jej cielesnosc jest jej majstersztykiem jej gry aktorskiej.
Marchewka w odbycie Ninetto/ Alexi Carpentieri/ jest jakby sama klamra zamykajaca calosc.
Chodzimy po sladach Mistrza, Szwedzki Filmowy Instytut, Szwedzka Akademia, Wloski Instytut, Metro, ulice Sztokholmu, Hotel Dyplomat, ten sam pokoj 310, nie bedziemy podkreslac kto za ten drogi hotel zaplacil. Wiem jednak, ze Kubiak sama finansowala wieksza czesc filmu, a nawet wyjazd na zdjecia do Maroka.
Karabinierzy / Mats Lundell, Mattias Enberg/ przypominaja policjantow z Mechanicznej Pomaranczy. Kubiak wspomina ze byla proba uzyskania budzetu z Instytutu Filmowgo w Sztokholmie i w Warszawie, jakkolwiek bezowocna.
Borje Lundberg zagral tripla, solidna potrojna role / O.Welles, dedektyw, mafiozo, kurator sztuki, czyli strzelil jednak 4; pozyczyl na kamere, udostepnial samochod, choc Carpentieri udostepnial dwa samochody.
Porownujac rezyserow Andrzeja Zulawaskiego, Kena Russela, oraz Waleriana Borowczyka, byly w uwczesnej prasie niesluszne zarzuty ze operuja kiczem, tymczasem bylo to ich swiadome wykorzystanie kiczu w celach artystycznych. Podobne procesy zachodzily w kinie jesli chodzi o uzycie pornografii, erotyzm moze falszowac sex, tymczasem sex jest nagi, jest egzystencjalna czescia prawdziwej milosci. Pasoliniego, z punktu widzenia jego orientacji seksualej, szokowal heterosexualny sex na zywo w nocnych klubach sztokholmskich. Bylo to na porzadku dziennym w 1975.
Pasolini "akt heteroseksualny jest aktem pogrzebowym."
Kino Kubiak bardzo sie rozwinelo, cielesnie, nago, erotycznie, seksualnie, intelektualnie.
Dominika Biernat i Piotr Trojan, to antyczna rzeznia. Oczywiscie z nawiazaniem do ciemnego okresu Sredniowiecza, ale ze swiatlem Antyku, Grecka kultura kojarzy sie z lazniami, odpryskuje kafelkami, oczyszczaniem, kolorowaniem, technika filmu nowoczesnego.
Bolejaca matka Pasoliniego / Suzana Foxy/ jest mlodsza, ale odwracajac konwencje kina hinduskiego aby postarzac charakter, tutaj nastepuje jej piekne odmlodzenie. Jest to ciagle konwencja, bo my nadal ciagle wiemy ze jest ona matka Pasoliniego.
Maciej Poreba w pelnym rynsztunku, dziala zgodnie z rola jaka gra, reprezentuje Czerwone Brygady. Warszawska Patelnia robi za Rzym...
Bergmanowski pejzaz Szwecji uklada sie miekko z basbarytonem Erwina Ledera, ktory swiadomie uzywa swojego wielkiego glosu, Kubiak pozwala mu na to w jednej w sumie scenie. Wbija sie wen zaspiewka Avanti Popolo z tremolo Johannesa Flinka. Ten sam niemodyfikowany glos Ledera jest rowniez na koncu filmu w scenie z duchem Orsona Wellesa.
Miro Kaminsky ma role podwojna, kardynala i rzezmieszka, doskonale obsadzenie z dwuznacznoscia, sylwetka klasyczna wpadajaca w oko, jakiej sie latwo nie zapomina. Samoswiadomosc kina juz nie wzorowanego na teatrze, czyli egzystencjalnie; on nie odgrywa, tylko JEST na ekranie.
PASOLINI JEDZIE do Szwecji a tu pojawia sie cos z Bergmana...
Kino pojawiania sie. Jako ten kontrapunkt. Pozornie nie dotyczy on Pasoliniego, ale Bergman jest twarza Szwecji, makijazem Szwecji. Symbolika, ze w pewnym sensie jak z Francja, ze kojarzy sie z wieza Eiffla i BB. Brigitte Bardot! Pasolini spedzil ostatnie dni zycia wlasnie tam, 4 dni w Szwecji, pol dnia w Paryzu, i 24 godziny w Rzymie. Neutralny kraj Szwecja jest magicznym miejscem zakrecania intryg, Oloff Palme, 3 dni przed wyjazdem na rozmowy do Moskwy, Pasolini na dzien przed wystapieniem na Kongresie Politycznym, Julian Assange ktory pozwolil sie poderwac dwom laskom, i mieli pijany sex przez sen, ewentualnie bez prezerwatywy.... napewno w przeddzien czegos politycznie niepoprawnego. Sztokholm, mistyczna intrygujaca Wenecja polnocy.
Andrzej Slodkowski, filmoznawca.

Avatar użytkownika
Malga Kubiak
 
Posty: 147
Na forum od:
1 sie 15, 12:45

Post 4 sie 15, 17:57

Tworczosc filmowa Malgi Kubiak jest odbierana w Polsce (a moze i nie tylko) przez wielu krytykow jako glownie kino erotyczne i pornograficzne (niestety ten niezdrowy i mylny poglad co do jej filmow, a utrzymuje sie do dzis, do 2015 roku. I ta sytuacja sie wlasciwie nie zmienia, chociaz rezyserka, bedac wyjatkowo aktywna artystka - prezentuje swoje filmy na festiwalach i przegladach.
Zarzuty pod adresem Malgi Kubiak budowane sa na obyczajowych (czytaj seksualnych stereotypach ( co w pewnym sensie mozna by jeszcze zrozumiec, biorac pod uwage ogolny klimat panujacy w Polsce ( a nawet gdzie indziej) co do nagich scen na ekranie kinowym. Rzecz interesujaca, ze krytycy teatralni maja wiecej zrozumienia czy tolerancji co do scen para pornograficznych w teatrze, i to nie tylko na scenach Warszawy. Mowa tu glownie o sztukach inscenizowanych w teatrze Krzysztofa Warlikowskiego (Nowy Teatr) i w niektorych sztukach w teatrze u Grzegorza Jarzyny, czy Maji Kleczewskiej, nie mowiac juz o glosnych spektaklach Krystiana Lupy, ktory od lat zajmuje sie tworczoscia austryjackiego pisarza Thomasa Bernhardta (Wymazywanie).
    Spotyka sie tez zarzuty o braku ideowosci, glebi myslowej. Zdarzaja sie tez zarzuty (nie poparte faktami), ze filmy Malgi Kubiak nie sa oparte na solidnym scenariuszu, a wrecz jego braku. Ile w tych pogladach jest ignorancji, a ile zlej woli, czy wrecz niedobrego nastawienia, ktore niestety utrzymuja sie do dzis. Sytuacja trwa juz od (z mojej obserwacji, poniewaz nie znalem tworczosci Kubiak wczesniej) premiery w 2008 roku w kinie Muranow w Warszawie, jej dojzalego, monumantalnego filmu  (180 minut) Pieklo Gejow. Choc zdarzaja sie czasem oceny przychylne - lecz one sa nieliczne, i raczej pozostaja w cieniu krytyki filmowej. 
W zwiazku z ta trudna sytuacja, warto sobie zadac pytanie natury ogolnej, czym jest tak naprawde kino Malgi Kubiak.
Powrocmy wiec do korzeni jej tworczosci. Czy w filmach tych jest sama obsesja erotyczna, czy wrecz pornograficzna - niestety to czesciej podkresla krytyka filmowa - jako niestety zarzut. Zarzuty te moim zdaniem, sa nie do konca trafne, a czasami nieprawdziwe, niesluszne i bardzo powierzchowne. A zatem, spojrzmy jak wyglada tematyka jej filmow. Warto przypomniec, ze Malga Kubiak jest nie tylko rezyserem filmowym, ale tworzy instalacje, hapenningi, teatr. W latach 80 tych byla zwiazana z amerykanska scena muzyki undergroundowej. Jej przyjaciolmi po fachu sa Nick Cave, Zbigniew Karkowski, C.M. von Hausswolff, Johan Soderberg, Lydia Lunch.
I piszacy Kathy Acker, Lung Leg. Czy filmujacy, Nick Zedd, Richard Kern. 
Malga Kubiak na poczatku swojej tworczosci artystycznej uprawiala bardzo krotkie filmy, wlasciwie impresje poetyckie, ale oparte na mocnych podstawach tresciowych. W jej filmach obok seksu sa rowniez tematy filozoficzne, egzystencjalne. W jej wczesnym, czwartym filmie pod tytulem Father / Ojciec ( 6.30 min) z 1988 roku zostaja wprowadzone watki z psychoanalizy wybitnego psychiatry i filozofa Zygumnta Freuda tworcy psychoanalizy. Widac to wyraznie juz w samych tytulach jej pierwszych filmow w ktorych widnieja slynne terminy z psychoanalizy Zygmunta Freuda jak Ego, Super Ego  i Id.
   W filmie Father pojawia sie motyw Smierci, ktory ma swoje zrodlo w filozofii egzystencjalnej slynnego niemieckiego filozofa Martina Heideggera (zobacz jego najslynniejsze dzielo z 1927 roku Sein und Zeit ( Zycie i czas). Heidegger ujmuje czas w ujeciu ontologicznych. Nie ma to nic wspolnego z biologicznym pojeciem czasu. Smierc jest struktura ludzkiej egzystencji.
  W tej impresjonistycznej miniaturze filmowej ( krotkiej ale bardzo nasyconej w szczegoly) - widzimy milosny dialog corki z Ojcem ( chodzi tu o poete Tadeusza Kubiaka) Pojawia sie podstawowy problem, czym jest Poezja wobec Smierci, problem wiedzy i nadzieii. Problem fascynacji Ojcem przez corke. - A pozniej nastepuje rozczarowanie, ze Poezja to jednak nie jest zycie, jak twierdzil jej Ojciec poeta. Podobny optymizm w swojej tworczosci literackiej (proza i poezja) wyrazal tragicznie zmarly pisarz Edward Stachura. 
Filmoznawca Andrzej Slodkowski
2015 Kwiecien.

Avatar użytkownika
Malga Kubiak
 
Posty: 147
Na forum od:
1 sie 15, 12:45

Post 4 sie 15, 18:45

IDn3 ze kolekcji Ego Trip, kolorowy film Malgi Kubiak z 1988 roku.
Tworczosc filmowa Malgi Kubiak analizowana i interpretowana w tradycyjny sposob - moze widza wyprowadzic na manowce, tak ze widz filmowy moze zagubic elementarny sens analizowania dziela. W tym momencie chcialem zaznaczyc, ze krytyk filmowy powinien byc mediatorem, lacznikiem pomiedzy tworca a potencjalnym odbiorca - kims, kto rozjasnia, a nie zaciemnia analizowany film. O zlej roli krytyki filmowej nie chcialbym sie wypowiadac.
STYL FORMA I TRESC FILMU MALGI KUBIAK.
Na filmy Malgi Kubiak najlepiej spojrzec nie od strony ex catedra, nie od strony tradycyjnie uznanych narzedzi krytyki filmowej, krotko mowiac nie na sposob akademicki - ale od strony samego stylu rezyserki, ktora konsekwentnie ksztaltuje go w swoich filmach o roznej tematyce.
Jak w zadnym innym z polskich filmow (byc moze daleka analogia do filmow Andrzeja Kondratiuka z zona rezysera Iga Cembrzynska z lat 80 tych i 90 tych, tworczosc i biografia rezyserki stanowia zapetlona organiczna calosc.
WPLYWY STYLISTYCZNE.
Jak juz wczesniej wspomnialem, przy analizie wielogodzinnego (ponad 180 minut) filmu Malgi Kubiak Pieklo Gejow (wysweitlanego w koncu stycznia 2008 roku w warszawskim kinie Muranow) rezyserka z mistrzostwem i pewna swoboda operuje roznymi srodkami i stylami. Nie sa jej obce takie style filmowe jak Francuska Nowa Fala, Nowojorska Szkola Niezalezna ( duza rola improwizacji, John Cassavattes i jego film Cienie) Kino Undergroundu ( Factory - Fabryka Andy Warhol), amerykanska muzyka undergroundowa Nick Cave, a takze francuski mistrz Robert Breson ( film Kieszonkowiec). Tworca filmowy calkowicie zbuntowany, ktory wylacznie uzywal aktorow naturalnych, tylko nieliczni jego aktorzy przebili sie do kina oficjalnego jak slynna pozniej mloda aktorka Dominic Sandt ( film Lagodna, Breson). - Opuscila mistrza i zagrala w kilku glosnych filmach europejskich ale nie byly to juz- filmy niezalezne. Zagarala w Konformiscie, i wielkim filmie epickim Novocento, (Wiek XX, slynnego rezysera Bernardo Bertoluciego.
W oddzielnym artykule zaznaczylem juz jaka funkcje pelni nagosc w znanych mi juz filmach Malgi Kubiak, (miedzy innymi Upadek Aniola, film o Japonskim pisarzu, geju, ktory popelnil harakirii, oraz film o Fedrico Garcia Lorca i Pasolinim.
Nagosc i seks, artystyczne zabarwienie elementem pornograficznym ( a czy tych rzeczy nie bylo juz w klasyce kina - slynny film szwedzki Jestem Ciekawa w Kolorze Zoltym, Vilgota Sjomana, czy undergroundowy film Smieci z Fabryki Andy Warhola. Mozna by wspomniec wiele wielkich przykladow jak filmy niemieckiego R.W. Fassbinder. z RFNu.
Ze w filmach Malgi Kubiak porno nie jest w centrum sztuki, to widac to w jej kolejnych filmach. Filmy te w swoich glownych principiach nie roznia sie w sensie formalnym i stylistycznym (glownie!) tak bardzo od siebie.
Nie sa to filmy puste tresciowo. Juz od poczatku swojej tworczosci Malga Kubiak stawia na pierwszym miejscu czlowieka (pojawia sie antropologiczny aspekt!) w calej jego egzystencjalno psychicznie paradoksalnosci (wplywu filozofii swiadomosci i psychoanalizy nie sposob nie dostrzec, skojarzyc Teatru Absurdu Araballa, surrealizm wczesnych filmow Luisa Bunuela i Salvadora Dali ( Pies Andaluzyjski i Zloty Wiek).
Filmy te moga sie roznic pod wzgledem czasu trwania ( na przyklad jeden z jej pierwszych Father (Ojciec) trawa tylko 6.30 minut, tymczasem glosny juz film Pieklo Gejow trwa juz 180 minut.
Jak rozpatrywac forme filmow Malgi Kubiak, nie jest to scisle realizowanie stylu, nie ma mowy o scislej stylizacji trwajacej od poczatku do konca filmu ( jak chocby w filmie Ida Pawla Pawlikowskiego ).
To nie forma do konca bedzie dotyczyc poetyki stylistycznej, ale glownie TRESC.
Przyjrzyjmy sie jednemu z pierwszych filmow rezyserki IDn3, ktory trwa okolo 47 minut. Film ten powstal pod koniec lat 80 tych. To swobodne reminiscencje z wyprawy Malgi Kubiak do Egiptu.
Nasuwa sie pytanie, jaki to jest gatunek filmu, a co za tym idzie jak wyglada kwestia stylu. Jeszcze raz chcialem podkreslic - film Malgi Kubiak w istocie nie jest filmem pustym, gra szklanych paciorkow, a tym bardziej wizualna rapsodia czy muzyczna arabeska pozbawioa elementarnej tresci ( a niestety zdarzaja sie takie nieuprawnione zarzuty, ktore wynikaja z niezrozumienia artystycznego przekazu jej tworczosci. Faktem jest, ze ta TRESC nie zawsze jest latwo uchwytna - ale jednak ona przedewszyskim jest podstawa. Wymaga to odrobiny skupienia podczas odbioru.
IDn3 z kolekcji The Ego Trip Malgi Kubiak ( 1988) .
Przyjrzyjmy sie blizej temu obrazowi. Jest to bardzo osobista wycieczka, a wlasciwie wielka podroz do kraju orientu, do Egiptu, podroz w rozedrgana egoztyke, gdzie granica miedzy realna rzeczywistoscia a rzeczywistoscia swiadomosciowa zostala zatarta (stad w tytule widnieje wazne pojecie z filozofii swiadomosci Ego, subietktywne Ja, czy po prostu Swiadomosc.
Obrazy realne przeplataja sie z wizjami i stanami psychicznymi. Pojawiaja sie wrecz surrealistyczne wizje jak z mrocznego krwawego horroru.
Maldze Kubiak udalo sie w sposob bardzo sugestywny zobrazowac szalenstwo tropiku. Punktem wyjscia do tych wizji byla realizacja marzenia tesknoty mlodych Europejczykow, glownie Skandynawow za Poludniem Wschodu, tesknota ludzi Polnocy za Sloncem i Egzotyka.
Mloda kobita, gra ja Malga Kubiak wraz z mezem i malym synkiem udaja sie w dluga podroz do Egiptu wzdluz Nilu. Nie musze dodawac, ta trojke graja zarowno syn jak i maz Malgi Kubiak. Sama autorka filmu powiedziala mi osobiscie, ze swoja egzotyczna podroza brzegiem Nilu chciala zreazlizowac marzenia innych ludzi, ktorzy by sie nie wybrali, moze nie mieli odwagi by zrealizowac swoje wielkie marzenie.
To, ze w podrozy uczstniczy cala rodzina rezyserki jest charakterystyczne dla pewnego rodzaju kina niezaleznego, calkowicie oddalonego od oficjalnego kina, ulagodzonego z normalnego repertuaru, do ktorego publicznosc przywykla ( porownaj filmy zachodnioniemieckiego rezysera Bawarii, RFN, Herberta Achrernbuscha, Ghost, Duch) czy wspomniany juz niezalezny rezyser Andrzej Kondratiuk.
Podczas podrozy do Egiptu rezyserka oglada monumentalne posagi. Synek bohaterki nosi imie Sun, imie nawiazujace do egipskiego boga slonca. Trojka bohaterow filmu jedzie na wielbladach. Wedruja wzdluz drugiej strony Nilu, wczesniej podziwiajac Luxor, Karnak, a teraz odwiedzaja Doline Smierci, oraz inne starozytne miejsca. Oczywiscie sa piramidy, czy swiatynia Hatchepsut czy Abusimbel przy samej granicy Sudanu.
Filmy Malgi Kubiak maja forme otwarta, to znaczy jest to pewna subiektywno oniryczna wizja, ktora w swojej tropikalnej gestosci ma cos z atmosfery filmow Wernera Hertzoga ( Fatamorgana, i cos z tropikalnego szalenstwa z poematu Juliusza Slowackiego Ojciec Zadzumionych, czy swoim kolorystycznym pieknem, blekit tropikalnego nieba z filmu francuskiego z konca lat 50 tych pod tytulem Oko za oko, w rezyserii Andre Cayattego. (Akcja rozgrywa sie na pustyni, niedaleko Damaszku.)
Malga Kubiak ma zdumiewajaca zdolnosc wprowadzania i wykorzystywania roznych elementow sztuk (poezja, malarstwo, muzyka rozrywkowa i etniczna) A robi z tego na tyle spojna calosc, ktora charakteryzuje jej osobisty styl. Zycie autorki i jej tworczosc stale sie przeplataja.
Choc w filmach M. Kubiak sa wyrazne wplywy stylistyczne to rezyserka traktuje te elementy jako zastane juz srodki wyrazu artystycznego. (Kubiak juz wie co to jest surrealizm czy impresjonizm filmowy. To nie jest stylizacja, ale srodek stylu arystycznego. Nie jest to do konca konsekwentna stylizacja ( jak na przyklad styl kina niemego w filmie Artysta czy czarno bialy kolor w nagrodzonym Oscarem filmie Ida, Pawla Pawlikowskiego. ( 2014).
Podzial filmow na filmy fabularne i dokumentalne mija sie z celem. Wlasnie odmawianie Maldze Kubiak wewnetrznej tresci - a nawet sugerowanie ze jej filmy nie maja scenariusza jest duzym bledem. Sytuacja jest zupelnie inna. To wlasnie realne tresci wplywaja na forme, i bogate poslugiwanie sie roznymi srodkami stylistycznymi. Jej styl i forma jest dynamiczna, gdyz kanony formalne nie dusza i zniewalaja tresci jej filmow.
Przez ponad 40 minut widzimy ich wedrowke przez Egipt. I tak jak w zyciu subiektywnosc bohaterki zderza sie z realna, wrecz dokumentalna rzeczywistoscia Egiptu. Ciagle jest to pelen finezji ciag obrazow. Obrazy te jednak maja sens i znaczenie. Przekaz slowny, spiew i obraz wzajemnie sie uzupelniaja, a czasem komentuja. Film ten jest dokumentem kultury naszego czasu.
Film rozpoczyna sie wypowiedzia Diamandy Galas, ktora byla jednym z glownych gosci Festiwalu Nowe Horyzonty 2013 we Wroclawiu. Piesniarka mowi, ze przyjemnie jest mowic prawde, a w Nowym Jorku wszyscy klamia.
Oszukiwac to tak jakbys przygotowal napad, a nie ukradl nawet grosza.
Aktorzy.
W filmie Malgi Kubiak IDn3, glowna role wokol ktorej kreci sie caly film, gra rezyserka Malga Kubiak. Kubiak blyszczy mlodoscia i dynamizmem. Nie boi sie grac w scenach lagodnych, a takze okrutnych czy wrecz szokujacych. ( Mocna scena samogwaltu na duzym zblizeniu. Rezyserka gra rowniez ofiare na marach, po obu jest stronach siedza dwie kobiety szydelkujace na miesie podczas gdy ich ciezarne brzuchy rosna.
Obok nich pojawiaja sie na ekranie w krotkich epizodach Nick Cave, Freddi Wadling. Slynni i legendarni aktorzy i artysci czesto pojawiaja sie w krotkich scenach jako symbole i ikony popkultury. Slynny rezyser Nicolas Rey, autor filmu Buntownik bez powodu, wystapil w filmie Wima Wendersa Der amerikanische Freund, Amerykanski Przyjaciel).
Sceny erotyczne.
Malga Kubiak juz na poczatku wystepuje w bardzo odwaznych scenach. W sekwencji psychiczno wizyjnej naga dziewczyna czolga sie przez pustynne blota calkowicie naga. W innym mijescu widzimy ja znow w erotycznie krwawej scenie, ktora ma cos z szalenstwa filmow Alexandra Jodorowskiego, Kret. Czy z filmow hiszpanskiego dramaturga Fernando Araballa, Niech zyje smierc.
Sa tez cytaty, mysle, ze swiadomie zaprezentowane z klasycznego juz filmu surrelistycznego Pies Andaluzyjski rezyserii Bunuela i Dali, slynna scena z wychodzacymi robakami z rannej dloni bohaterki, w tym wypadku sa to cytaty filmowe niemal bezposrednio przytoczone ale w kolorze.
Jest to mlodziecze kino, gdzie zaczaynajaca swoja dzialalnosc filmowa rezyserka Malga Kubiak chce duzo rzeczy opowiedziec naraz i szybko. Chce nam dac cala siebie. Z jednej sceny podroz do Egiptu. Ale nade wszystko jest widoczny jej zachwyt nad sztuka kina.
Erotyka poruszona jest na obu planach. Na planie w obrebie swiadomosci Ego widzimy surrealistyczne wizje seksualne ( samogwalt istotnie jak z filmu pornograficznego, jest to jednak wizja senna. Psychoanaliza, marzenia senne Zygmunta Freuda, wspomagane zarem tropiku. A w planie realnym widzimy dwie do naga rozebrane do naga kobiety w ciazy.
Montaz i muzyka.
W wewnetrznych fragmentach filmu pojawia sie montaz ciety, bardzo krotkie ujecia na tle muzyki Zbigniewa Karkowskiego ulubionego kompozytora rezyserki. Jest to muzyka bardzo orginalna, nie zawsze tonalna. Podkresla ona stany psychiczne i temperature zwrotnika. Rownolegle do muzyki Zbigniewa Karkowskiego wystepuje muzyka etniczna, nad ktora unosi sie spiew muezina. W tle slychac glos Malgi Kubiak.
Juz z tej analizy widac, ze w filmie tym duzo sie dzieje w bradzo krotkich momentach czasowych. Piramidy, monumentalne budowle, wielblady. Akcja sie dzieje w poblizu Morza Czerwonego, do ktorego nie ma podroznik dostepu po slynnej wojnie 6 dniowej z 1967, ( wojna Izraela z Egiptem). W powietrzu plyna sepy a po piasku lataja skorpiony.
Sa tez zdjecia nakladane, twarze na scianie piramidy, czysty surrealizm!
Wczesny film Malgi Kubiak jak na film z poczatkowego etapu jej tworczosci nosi znamiona dojrzalosci, ale nie zawsze glowny przebieg fabuly jest czytelny. Ale wynika to z nad ekspresji, z mlodzienczej odwagi, z buntu, po prostu z jej osbowosci bycia niezaleznym, zbuntowanym artysta.
Fabula jest tu raczej pretekstem, zeby odniesc sie artystycznie do zastanego kina. Wielki filozof i muzykolog Teodor Adorno, diagnozujac stan muzyki w latach 40 tych XX wieku powiedzial, ze sztuka awangardowa z istoty stoi w kontrze do sztuki establishmentu. Juz wtedy autor slynnej ksiazki Filozofia Nowej Muzyki, przewidywal ze sztuka ta moze byc osamotniona (szukajac niekiedy dramatycznego S.O.S. niestety nadaremnie. Malga Kubiak istotnie, szczegolnie w Polsce, pieknie sie rozwija, ale wyjscie z osamotnienia, musi jeszcze potrwac. Mi osobiscie bardzo ten film sie pdooba. I polecam go koneserom sztuki filmowej. Jest na Vimeo i widzialo go juz ponad 50.000 tysiecy widzow.
ANDRZEJ SLODKOWSKI FILMOZNAWCA.
2015.


Powrót do Kino NH



cron