Grzes » 13 sty 19, 23:33
Nie był to w moim odczuciu rok przesadnie dobry ani jeśli idzie o dystrybucję, ani w przypadku odkryć festiwalowych. Za dużo filmów poprawnych i przewidywalnych, te bardziej poszukujące rzadko udane. Szkoda - może za rok będzie lepiej.
Filmy w dystrybucji:
1. Fokstrot (Samuel Maoz)
2. Niemiłość (Andriej Zwiagincew)
3. Ajka (Siergiej Dworcewoj)
4. Dziedziczki (Marcelo Martinessi)
5. Roma (Alfonso Cuarón)
6. Płomienie (Lee Chang-dong)
7. Nić widmo (Paul Thomas Anderson)
8. Jeszcze nie koniec (Xavier Legrand)
9. Donbas (Siergiej Łoznica)
10. Climax (Gaspar Noé)
11. Kler (Wojtek Smarzowski)
12. Dusza i ciało (Ildikó Enyedi)
13. Do zobaczenia w zaświatach (Albert Dupontel)
14. Jeannette. Dzieciństwo Joanny d'Arc (Bruno Dumont)
15. Zama (Lucrecia Martel)
16. Gniazdo (Teresa Villaverde)
17. Lato 1993 (Carla Simón)
18. Utøya - 22. lipca (Erik Poppe)
19. Bliskość (Kantemir Bałagow)
20. Trzy billboardy za Ebbing, Missouri (Martin McDonagh)
Przeglądy i festiwale (z uwzględnieniem kilku filmów, które widziałem po raz pierwszy w kinie, ale nie po raz pierwszy w ogóle):
1. Kości (Pedro Costa, NH)
2. Mój brat ma na imię Robert i jest idiotą (Philip Gröning, NH)
3. Cisza we mgle (Zhang Miaoyan, NH)
4. Sezon diabła (Lav Diaz, NH)
5. Dom z lawy (Pedro Costa, NH)
6. Pani Fang (Wang Bing, NH)
7. Twarze, plaże (Agnès Varda, MDAG)
8. Drift (Helena Wittmann, NH)
9. Przerywane tłumaczenie (Shireen Seno, 5 Smaków)
10. Jeszcze jutro (Jian Fan, Watch Docs)
11. Kuro (Joji Koyama, Tujiko Noriko, NH)
12. Krajobraz Jangcy (Xu Xin, NH)
13. Sycylijska opowieść o duchach (Fabio Grassadonia, Antonio Piazza, Cinema Italia Oggi)
14. Nóż w przejrzystej wodzie (Xuebo Wang, NH)
15. Siedzący słoń (Hu Bo, NH)
16. Komedia Deusa (João César Monteiro, NH)
17. Eldorado (Markus Imhoof, MDAG)
18. Pororoca (Constantin Popescu, NH)
19. Harold i Maude (Hal Ashby, AFF)
20. Belladonna smutku (Eiichi Yamamoto, 5 Smaków)
21. Teczki Sary i Salima (Muayad Alayan, Brave: Forbidden Cinema)
22. Hotel nad rzeką (Hong Sang-soo, 5 Smaków)
23. Milla (Valérie Massadian, NH)
24. Lubow - miłość po rosyjsku (Staffan Julén, MDAG)
25. Cudowne chwile (Chang Tso-chi, 5 Smaków)
Na koniec antynagrody, jak zawsze w kilku kategoriach:
Najgorszy film w dystrybucji, jaki widziałem: Isabelle i mężczyźni (Claire Denis)
Najgorsze filmy, jakie widziałem na festiwalach: Kupal (Kazem Mollaie, NH), Szukając Jezusa (Katarzyna Kozyra, MDAG)
Wyróżnienia (czyli poważne rozczarowania wśród filmów w dystrybucji): Czarne bractwo. BlacKkKlansman (Spike Lee), Touch Me Not (Adina Pintilie), Szron (Šarūnas Bartas), Genesis 2.0 (Christian Frei, Maxim Arbugaev).
Najbardziej przeceniony film roku: Zimna wojna (Paweł Pawlikowski) - to jeden z tych filmów, których fenomenu kompletnie nie pojmuję - nie o to chodzi, że mi się niespecjalnie podoba (choć to też), ale o to, że w zasadzie żadnej z zalet wskazywanych przez entuzjastów nie dostrzegam (nawet zdjęcia, choć ładne, wydają mi się słabsze niż w przypadku wielu innych tegorocznych filmów, i wyraźnie mniej przemyślane od tych w Idzie).
Nie był to w moim odczuciu rok przesadnie dobry ani jeśli idzie o dystrybucję, ani w przypadku odkryć festiwalowych. Za dużo filmów poprawnych i przewidywalnych, te bardziej poszukujące rzadko udane. Szkoda - może za rok będzie lepiej.
[b]Filmy w dystrybucji:[/b]
1. [i]Fokstrot[/i] (Samuel Maoz)
2. [i]Niemiłość[/i] (Andriej Zwiagincew)
3. [i]Ajka[/i] (Siergiej Dworcewoj)
4. [i]Dziedziczki[/i] (Marcelo Martinessi)
5. [i]Roma[/i] (Alfonso Cuarón)
6. [i]Płomienie[/i] (Lee Chang-dong)
7. [i]Nić widmo[/i] (Paul Thomas Anderson)
8. [i]Jeszcze nie koniec[/i] (Xavier Legrand)
9. [i]Donbas[/i] (Siergiej Łoznica)
10. [i]Climax[/i] (Gaspar Noé)
11. [i]Kler[/i] (Wojtek Smarzowski)
12. [i]Dusza i ciało[/i] (Ildikó Enyedi)
13. [i]Do zobaczenia w zaświatach[/i] (Albert Dupontel)
14. [i]Jeannette. Dzieciństwo Joanny d'Arc[/i] (Bruno Dumont)
15. [i]Zama[/i] (Lucrecia Martel)
16. [i]Gniazdo[/i] (Teresa Villaverde)
17. [i]Lato 1993[/i] (Carla Simón)
18. [i]Utøya - 22. lipca[/i] (Erik Poppe)
19. [i]Bliskość[/i] (Kantemir Bałagow)
20. [i]Trzy billboardy za Ebbing, Missouri[/i] (Martin McDonagh)
[b]Przeglądy i festiwale[/b] (z uwzględnieniem kilku filmów, które widziałem po raz pierwszy w kinie, ale nie po raz pierwszy w ogóle):
1. [i]Kości[/i] (Pedro Costa, NH)
2. [i]Mój brat ma na imię Robert i jest idiotą[/i] (Philip Gröning, NH)
3. [i]Cisza we mgle[/i] (Zhang Miaoyan, NH)
4. [i]Sezon diabła[/i] (Lav Diaz, NH)
5. [i]Dom z lawy[/i] (Pedro Costa, NH)
6. [i]Pani Fang[/i] (Wang Bing, NH)
7. [i]Twarze, plaże[/i] (Agnès Varda, MDAG)
8. [i]Drift[/i] (Helena Wittmann, NH)
9. [i]Przerywane tłumaczenie[/i] (Shireen Seno, 5 Smaków)
10. [i]Jeszcze jutro[/i] (Jian Fan, Watch Docs)
11. [i]Kuro[/i] (Joji Koyama, Tujiko Noriko, NH)
12. [i]Krajobraz Jangcy[/i] (Xu Xin, NH)
13. [i]Sycylijska opowieść o duchach[/i] (Fabio Grassadonia, Antonio Piazza, Cinema Italia Oggi)
14. [i]Nóż w przejrzystej wodzie[/i] (Xuebo Wang, NH)
15. [i]Siedzący słoń[/i] (Hu Bo, NH)
16. [i]Komedia Deusa[/i] (João César Monteiro, NH)
17. [i]Eldorado[/i] (Markus Imhoof, MDAG)
18. [i]Pororoca[/i] (Constantin Popescu, NH)
19. [i]Harold i Maude[/i] (Hal Ashby, AFF)
20. [i]Belladonna smutku[/i] (Eiichi Yamamoto, 5 Smaków)
21. [i]Teczki Sary i Salima[/i] (Muayad Alayan, Brave: Forbidden Cinema)
22. [i]Hotel nad rzeką[/i] (Hong Sang-soo, 5 Smaków)
23. [i]Milla[/i] (Valérie Massadian, NH)
24. [i]Lubow - miłość po rosyjsku[/i] (Staffan Julén, MDAG)
25. [i]Cudowne chwile[/i] (Chang Tso-chi, 5 Smaków)
Na koniec [b]antynagrody[/b], jak zawsze w kilku kategoriach:
[b]Najgorszy film w dystrybucji, jaki widziałem:[/b] [i]Isabelle i mężczyźni[/i] (Claire Denis)
[b]Najgorsze filmy, jakie widziałem na festiwalach:[/b] [i]Kupal[/i] (Kazem Mollaie, NH), [i]Szukając Jezusa[/i] (Katarzyna Kozyra, MDAG)
[b]Wyróżnienia (czyli poważne rozczarowania wśród filmów w dystrybucji):[/b] [i]Czarne bractwo. BlacKkKlansman[/i] (Spike Lee), [i]Touch Me Not[/i] (Adina Pintilie), [i]Szron[/i] (Šarūnas Bartas), [i]Genesis 2.0[/i] (Christian Frei, Maxim Arbugaev).
[b]Najbardziej przeceniony film roku:[/b] [i]Zimna wojna[/i] (Paweł Pawlikowski) - to jeden z tych filmów, których fenomenu kompletnie nie pojmuję - nie o to chodzi, że mi się niespecjalnie podoba (choć to też), ale o to, że w zasadzie żadnej z zalet wskazywanych przez entuzjastów nie dostrzegam (nawet zdjęcia, choć ładne, wydają mi się słabsze niż w przypadku wielu innych tegorocznych filmów, i wyraźnie mniej przemyślane od tych w [i]Idzie[/i]).