Cannes 2018. Powrót polskiego kina na salony?

Odpowiedz

To pytanie służy do uniemożliwienia automatycznego wysyłania formularza przez boty spamujące.


BBCode jest wyłączony
Uśmieszki są wyłączone
Przegląd wątku

Stowarzyszenie Nowe Horyzonty z siedzibą w Warszawie przy ul. Ludwika Zamenhofa 1, 00-153 Warszawa będzie przetwarzać Pana/i dane osobowe w celu realizacji umowy o świadczenie drogą elektroniczną usług forum. Podanie danych osobowych jest dobrowolne. Przysługuje Panu/i prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania.

Akceptuję regulamin Forum Nowe Horyzonty.
   

Rozszerz widok Przegląd wątku: Cannes 2018. Powrót polskiego kina na salony?

damiansport1 » 25 maja 18, 11:31

Screendaily informuje że "Nos Batailles" ("Our Struggles) z Critics Week zostało kupione w Polsce przez Vivarto https://www.screendaily.com/news/cannes ... 63.article

amido455 » 24 maja 18, 18:35

Nikt się jeszcze Border nie pochwalił. Tu zebrałem wszystko co wiemy na tę chwilę:

https://www.facebook.com/PelnaSala/post ... 3459759455

ayya » 24 maja 18, 17:41

Napisałam taki tekścik wokół Cannes. Może kogoś zainteresuje.

damiansport1 » 24 maja 18, 10:20

A właśnie kto ma Border?

ayya » 24 maja 18, 9:41

No w konkursie głównym w Cannes raczej nie ma eksperymentalnego, nowohoryzontowego kina. Tylko filmy prezentowane później w sekcjach z hitami. Hity w Cannes były dużo ciekawsze w 2016 niż w 2017 i 2018.

Najbardziej nowohoryzontowe filmy, jakie widziałam w tym roku w Cannes to Border i Climax, w pewnym sensie Sextape, ale to akurat nie było dobre.

hmm » 24 maja 18, 7:36

ayya napisał(a):
damiansport1 napisał(a):Bzdura. Mnóstwo osob mowilo ze to byl najlepszy festiwal od lat co zreszta potwierdzaja ankiety. Przecież nawet Todd McCarthy z THR który co roku praktycznie krytykuje Cannes, w tym roku dał pozytywną recenzję festiwalowi. To że nie było wielu dużych nazwisk nic nie znaczy. śledziłem ten festiwal bardzo dokładnie. przeczytałem setki recenzji i mnóstwo filmów było chwalonych.


Ja byłam na miejscu, w Cannes, przez dwa tygodnie. Zobaczyłam tylko 45 filmów, więc w sumie, co ja wiem...

W 2016 r. w Cannes tylko w konkursie: Toni Erdmann, Elle, Służąca, Paterson, Aquarius, American Honey, Julieta, Sieranevada, więc przemilczę absurdalną teorię, jakoby w 2018 uczestniczyłam w najlepszym festiwalu od lat.


Czyli te filmy wymienione z 2016 miały być jakimś wyznacznikiem jakości? Trochę mało pośród nich bardziej ambitnego kina po które ludzie przyjeżają na NH. Filmy tego typu mogę sobie jednak złapać na polsacie.

damiansport1 » 23 maja 18, 21:52

Aha. No to fajnie, jako krytyk?

Ciągle, to opinia jednej osoby. Większość mówi że to najlepszy festiwal od lat

ayya » 23 maja 18, 17:56

damiansport1 napisał(a):Bzdura. Mnóstwo osob mowilo ze to byl najlepszy festiwal od lat co zreszta potwierdzaja ankiety. Przecież nawet Todd McCarthy z THR który co roku praktycznie krytykuje Cannes, w tym roku dał pozytywną recenzję festiwalowi. To że nie było wielu dużych nazwisk nic nie znaczy. śledziłem ten festiwal bardzo dokładnie. przeczytałem setki recenzji i mnóstwo filmów było chwalonych.


Ja byłam na miejscu, w Cannes, przez dwa tygodnie. Zobaczyłam tylko 45 filmów, więc w sumie, co ja wiem...

W 2016 r. w Cannes tylko w konkursie: Toni Erdmann, Elle, Służąca, Paterson, Aquarius, American Honey, Julieta, Sieranevada, więc przemilczę absurdalną teorię, jakoby w 2018 uczestniczyłam w najlepszym festiwalu od lat.

nm1 » 23 maja 18, 17:36

Ja bardzo liczę na to, że NH jakoś dogada się z dystrybutorem nowego filmu Godarda, ciężko jest mi sobie wyobrazić bez niego festiwal.

damiansport1 » 23 maja 18, 17:27

Bzdura. Mnóstwo osob mowilo ze to byl najlepszy festiwal od lat co zreszta potwierdzaja ankiety. Przecież nawet Todd McCarthy z THR który co roku praktycznie krytykuje Cannes, w tym roku dał pozytywną recenzję festiwalowi. To że nie było wielu dużych nazwisk nic nie znaczy. śledziłem ten festiwal bardzo dokładnie. przeczytałem setki recenzji i mnóstwo filmów było chwalonych.

Co do Gutka/NH Maja sporo dobrych filmow, nie zaprzeczam. ale dla mnie malym szokiem bylo ze nie ugrali ani Burning, ani Lazzaro, Shoplifters czy Ash is Purest White. Nie wiem czy im się nie podobały czy to jednak sprawa finansowa i utrata sponsora miała jakiś wpływ...anyway. Mam nadzieje ze postaraja sie zeby chociaz 2 z nich byly na NH

Jutro o 18:00 w Radiu Zet Marcin Pieńkowski będzie mówił o nowościach więc może dowiemy się więcej.

ayya » 23 maja 18, 15:06

nnn napisał(a):Gutek Film z tak średnim zestawem filmów z Cannes już dawno nie wracał.


Bo to ogólnie był średni festiwal. Ale Gutek Film/ SNH mają najlepsze filmy festiwalu, czyli Ceylana i von Triera. Mają też najlepsze filmy z dwóch innych sekcji festiwalu, czyli Girl z UCR i Climax z DF.

worren » 22 maja 18, 23:58

Kolejny film konkursowy znalazł polskiego dystrybutora. „Sorry Angel” Christophe’a Honore’a zakupiło Tongariro. Natomiast "Arctic" Joe Penny spoza konkursu trafił do Akson Studio.

damiansport1 » 22 maja 18, 18:58

Roman Gutek napisał(a):Girl - prawa ma Stowarzyszenie Nowe Horyzonty


YASS panie Romanie! I to mi się podoba!

Jak tam wrażenia z Cannes? Bo domyślam się, że był pan w tym roku?

nice » 22 maja 18, 18:06

nnn napisał(a):Gutek Film z tak średnim zestawem filmów z Cannes już dawno nie wracał.

Gutek Film może nie nakupował za dużo na samym festiwalu, ale katalog na 2018/19 ma bardzo mocny. Von Trier pewnie będzie w szerokiej dystrybucji. Climax ma bardzo entuzjastyczne recenzje. Capharnaum to zdobywca Prix du Jury. Under the Silver Lake i Everybody Knows mogą przyciągnąć mniej arthouse'ową widownię. Oprócz filmów z Cannes mają jeszcze w katalogu dwuczęściowe "Loro" Sorrentino. Nie szukałbym problemów tam, gdzie ich nie ma ;-)

Roman Gutek » 22 maja 18, 17:50

Girl - prawa ma Stowarzyszenie Nowe Horyzonty

damiansport1 » 22 maja 18, 0:37

Może jeszcze nie skonczyli zakupów i prowadzą negocjacje bo ciągle nie pochwalili sie na fanpejdzu/stronie o tym co przywiezli z Cannes.
Ja jakos bardzo zaskoczony nie jestem bo przed festiwalem czytałem wypowiedź Duszyńskiego z Gutka dla Screendaily gdzie mówił że z roku na rok konkurencja rośnie i muszą za filmy płacić więcej.

nnn » 21 maja 18, 20:28

Gutek Film z tak średnim zestawem filmów z Cannes już dawno nie wracał.

Grzes » 21 maja 18, 17:01

Nie wiedziałem, że Film Point Group to oni (to nie jest duży dystrybutor, ale w miarę znany). W każdym razie moje obawy nie wiążą się z tym, że SNH nie dogada się z nimi w sprawie pieniędzy, tylko że grupie biznesowej powiązanej z obecną władzą (taką jest PMPG Polskie Media S.A.) może być z Nowymi Horyzontami nie po drodze. Może będzie na festiwalu, może nie będzie - trudno powiedzieć. Co do innych filmów, które wymieniasz jako takie, które na dystrybutorów nie powinny długo czekać, to zgadzam się co do wszystkich poza A Long Day's Journey Into Night - to jest film, który podoba się krytyce, ale zbyt dziwny na to, żeby miał szansę na większą publiczność - dystrybutorzy o tym wiedzą, także szanse na dystrybucję ma (niestety) raczej niewielkie (w Polsce - we Francji wchodzi do kin w sierpniu - no ale tam nawet musical Diaza i 8-godzinny Wang Bing mają dystrybutorów). I En guerre wydaje mi się mieć większe szanse na dystrybucję niż Le Filles du soleil, choć nie wykluczam, że 100% filmów konkursowych do polskich kin trafi.

damiansport1 » 21 maja 18, 16:31

Grzes napisał(a):Masz rację. Każdy ma prawo się pomylić, zwłaszcza pisząc z głowy. Poprawiłem, żeby się wydawało, że czepiasz się bez powodu ;).

Jeśli tożsamość tego nowego dystrybutora się potwierdzi, to cienko widzę Koreedę na Nowych Horyzontach. Zresztą ogólnie, wchodzenie takiego tałatajstwa w dystrybucję kina arthouse'owego źle wróży.


Teraz jednak czytam, że to nie jest wcale nowy dystrybytor. On m.in miał Zimowy Sen który wygrał Palmę parę lat temu i ten film trafił do NH.

https://www.nowehoryzonty.pl/film.do?id=7344
https://www.wprost.pl/kultura/10126340/ ... torem.html

damiansport1 » 21 maja 18, 14:57

To prawda że mam skłonność do panikowania ale cóż. Jestem dość emocjonalną personą. Ale będę starał się zachowywać zimną głowę :P

Tutaj artykuł RP z tym kto co kupił w Cannes http://www.rp.pl/Cannes-2018/180529939- ... anach.html

Podsumujmy:

Gutek Film:
- Under Silver Lake
- Everybody Knows
- Leto
- Capharnum
- The Man Who Killed Don Kichote
- Climax
- The Wild Pear Tree

Ten ostatni należy do SNH ale to praktycznie to samo. Rządzi nimi ta sama osoba przynajmniej :P
Cóż, sight unseen jest to solidny pakiet filmów i będę pierwszy przy drzwiach na każdym z nich jeśli pokaża je na NH ale też na pewno słabszy niż w ostatnich latach. Z pewnością mieli sporo pecha bo nikt nie przewidziałby rok temu że Farhadi nawet nie zbliży się do nagrody. A filmy Von Triera i Gilliama wydawały się pewniakami do konkursu gdy kupowali do nich...bo to w końcu wielkie nazwiska.

Aurora Films:
- Asako I & II
- Burning
- Lazzaro Felice

Po zwiastunach, recenzjach muszę przyznać że rozbili bank. Fantastyczny repertuar. Oni chyba dość dobrze się dogadują z NH więc liczę że przynajmniej jakąś część z tej trójki zobaczymy we Wrocławiu.

Against Gravity
- Ayka
- Ash is Purest White
- Donbass
- Birds Of Passage

Ich filmy też często są na NH więc fingers crossed.

Polskie Media SA
- Shoplifters
- Le Livre d’Images
- Yomeddine

Cóż jeśli podejrzewania Grzesia okażą się prorocze to szkoda. Ostatni raz Palmy na NH nie bylo 3 lata temu (Iimigranci). nie wiem do końca jak to działa ale pewnie chodzi o kasę i NH muszą płacić innym dystrybutorom za prawa do pokazywania filmu na ich festiwalu. Choć z drugiej strony to byłaby spora szansa np dla Polskich Mediów SA by wypromować ten film na najwiekszym festiwalu w Polsce.

UIP
- BlackKklansman

Pewnie zobaczymy go na Camerimage albo AH jeśli miałbym typować. Choć rok temu Beguiled UIP było pokazywane na NH więc...?

Kino świat
- Fuga
- Zimna Wojna
- Whitney
- Gotti

M2 Films
- Dogman

Solopan
- 3 Faces

A więc fimy rozeszły się jak świeże bułeczki. Bez dystrybutora (oficjalnie) są At War, Girls of the Sun, Sorry Angel i Knife+Heart. Sądzę że 3 ostatnich może zagościć w polskich kinach. Szczególnie Knife+Heart wydaje się być obrazem który znajdzie Audiencję aka Podwójny Kochanek.

Z poza konkursu jeszcze Girl, Border, Long Day’s Night Into Night, Arctic, Wildlife długo czekać na dystrybutorów nie powinni. A The World is Yours już zostal kupiony podobno. Ciekawe przez kogo...

Oskar Ciesielczyk » 21 maja 18, 13:44

Wychodzi na to, że z konkursu głównego dystrybucji nie mają tylko te festiwalowe średniaki - nowy film Brizé, Husson, Honoré i Yann Gonzalez.

Ciekawe, które z tych filmów, które mają już dystrybutora swoją polską premierę będą mieć na NH?

Grzes » 21 maja 18, 13:37

Masz rację. Każdy ma prawo się pomylić, zwłaszcza pisząc z głowy. Poprawiłem, żeby się wydawało, że czepiasz się bez powodu ;).

Jeśli tożsamość tego nowego dystrybutora się potwierdzi, to cienko widzę Koreedę na Nowych Horyzontach. Zresztą ogólnie, wchodzenie takiego tałatajstwa w dystrybucję kina arthouse'owego źle wróży.

Jarosz » 21 maja 18, 13:35

Grzes napisał(a):Gutek miał zakupić także prawa do Lata Dworcewoja


Chyba Sieriebriennikowa :wink:
Dworcewoja to ma przecież Against Gravity.

Grzes » 21 maja 18, 13:27

No i mamy odpowiedź na pytanie, kto kupił Złotą Palmę, i jest to odpowiedź naprawdę zaskakująca. Jak podaje Rzepa, prawa do filmu Koreedy Shoplifters wykupiła firma, o której słyszę po raz pierwszy w życiu, Polskie Media SA (być może chodzi o spółkę, która wydaje Wprost, Od Rzeczy i inne podobne G, w każdym razie nazwa nie wróży nic dobrego). Premiera planowana jest na jesień. Ta sama firma kupiła prawa do Le Livre d'image Godarda i Yomeddine Shawky'ego.

Gutek miał zakupić także prawa do Lata Sieriebriennikowa oraz Capharnaum Labaki.

UIP ma prawa do BlacKkKlansmana Spike'a Lee.

worren » 20 maja 18, 23:49

Grzes napisał(a):I, jak zwykle, prosiłbym o informacje o wszystkich filmach z Cannes zakupionych do dystrybucji (przez wszystkich dystrybutorów).
Znane od dawna jest kilka zakupów Gutek Film (von Trier, Farhadi, Noé), dystrybutorzy Zimnej wojny (Kino Świat) i Dogmana (M2 Films), powyżej (i w innym wątku) jest o zakupach Against Gravity (Jia, Łoznica, Dworcewoj, Guerra&Gallego), Solopanu (Panahi) i SNH (Ceylan).


Gutek Film ma jeszcze "Człowieka, który zabił Don Kichota" Gilliama i „Tajemnice Silver Lake” Davida Roberta Mitchella. Aurora Films ujawniła pierwszy tytuł ze swoich zakupów nagrodzone za scenariusz "HAPPY AS LAZZARO"/"LAZZARO FELICE" Alice Rohrwacher. "Fugę" Agnieszki Smoczyńskiej ma Kino Świat, a "Jeszcze dzień życia" NEXT FILM (premiera 2 listopada). Informacje o kolejnych tytułach pewnie w najbliższych dniach pojawią się w sieci.

EDIT: Aurora Films zdradziła, że zakupiła także dwa inne filmy z konkursu głównego: "NETEMO SAMETEMO (ASAKO I&II) oraz "BURNING".

Grzes » 20 maja 18, 8:53

A ja mam pytanie do organizatorów festiwalu: Jakie są szanse na pojawienie się na Nowych Horyzontach filmów:
A Long Day's Journey Into Night Bi Gana,
Dead Souls Wanga Binga (w innym wątku ktoś inny już sugerował ten tytuł - wiem, że ponad 8 godzin, ale mimo wszystko to, zdaje się, było wydarzenie),
Los silencios Beatriz Seigner.
Wiem, że mogę wydać się monotematyczny, ale tak na oko znowu najbardziej interesujące filmy bez istotnych szans na dystrybucję były chińskie.

I, jak zwykle, prosiłbym o informacje o wszystkich filmach z Cannes zakupionych do dystrybucji (przez wszystkich dystrybutorów).
Znane od dawna jest kilka zakupów Gutek Film (von Trier, Farhadi, Noé), dystrybutorzy Zimnej wojny (Kino Świat) i Dogmana (M2 Films), powyżej (i w innym wątku) jest o zakupach Against Gravity (Jia, Łoznica, Dworcewoj, Guerra&Gallego), Solopanu (Panahi) i SNH (Ceylan).

Tylko czytać ze zrozumieniem newsy z innych mediów zanim zacznie się siać panikę (to do damiansporta1), że tego nie będzie, tamtego nie będzie. Na 100% dużo będzie - i w dystrybucji, i na festiwalu.

worren » 19 maja 18, 23:10

damiansport1 napisał(a):Netflix ma Girl i Lazzaro Felice. Oh FFS czyli ich na pewno nie bedzie na NH

Edit: chociaz to chyba tylko prawa do pokazywania ich w Ameryce Polnocnej. Wiec jest nadzieja


Racja, ale tylko na Amerykę Północną i Południową, więc otwarta kwestia. Przypuszczam, że pojawią się na NH. Być może nawet oba..

damiansport1 » 19 maja 18, 20:05

Netflix ma Girl i Lazzaro Felice. Oh FFS czyli ich na pewno nie bedzie na NH

Edit: chociaz to chyba tylko prawa do pokazywania ich w Ameryce Polnocnej. Wiec jest nadzieja

Seblon » 19 maja 18, 19:54

● Konkurs Główny:
→ ZŁOTA PALMA: "Shoplifters" (Hirokazu Kore-eda - reżyser "Jak ojciec i syn"- 13.NH, "Naszej młodszej siostry"- 15.NH, "Po burzy"- 16.NH i "Nobody Knows"- Konkurs 4.NH)!!!

→ SPECJALNA ZŁOTA PALMA: "The Image Book" (Jean-Luc Godard - bohater retrospektywy 10.NH)

→ Grand Prix: "BlacKkKlansman" (Spike Lee)
→ Nagroda Jury: "Capharnaüm" (Nadine Labaki)
→ Najlepszy reżyser: Pawel Pawlikowski za "Zimna wojnę"
→ Nagroda za scenariusz: ex-aequo "Lazzaro Felice" (Alice Rohrwacher) i "3 Faces" (Jafar Panahi)
→ Najlepsza aktorka: Samal Yeslyamova za rolę filmie "Ayka" (Sergey Dvortsevoy)
→ Najlepszy aktor: Marcello Donte za rolę w filmie "Dogman" (Matteo Garone)
→ Złota Kamera za najlepszy debiut reżyserski: "Girl" (Lukas Dhont)

● Sekcja Un Certain Regard (Inne Spojrzenie):

→ Najlepszy film: "Border" (Ali Abassi)
→ Nagroda Jury: "The Dead and the Others" (João Salaviza, Renée Nader Messora)
→ Najlepszy reżyser: Siergiej Łoźnica za "Donbass"
→ Najlepszy scenariusz: "Sofia" (Meryem Benm'Barek-Aloïsi)
→ Najlepszy aktor: Victor Polster za "Girl" (Lukas Dhont)

Queerowa Palma:
"Girl" (Lukas Dhont)

damiansport1 » 19 maja 18, 19:27

Kore-eda z Palmą!

i teraz pytanie za 100 pkt? Kto ma ten film u nas?

damiansport1 » 19 maja 18, 19:02

Przeciez co roku te informacje wyciekaja. I wszystko sie potwierdza: Pawlikowski, Dogman, Lazzaro Felice, Ayka z nagrodami

Został jeszcze Lee, Kore-eda i Labaki i to oni wygraja trzy najwieksze nagrody Palme, Jury i Grand Prix.

Liczylem ze Pawlikowski i Rohrwacher jednak zgarna wazniejsze nagroidy ale coz.

Grzes » 19 maja 18, 18:27

damiansport1 napisał(a):Burning chyba nic nie wygra. Co za dramat.

Dramatem (bynajmniej nie dla mnie - dla festiwalu) będzie, jeśli przecieki z "wiarygodnych źródeł" okażą się prawdziwe (to, że największa tajemnica na festiwalu może wyciec, kompromitowałoby go jak nic innego). To, że faworyt krytyki nic nie zdobędzie, żadnym dramatem nie jest (zwłaszcza jeśli całość werdyktu będzie jakoś tam przewidywalna).

damiansport1 » 19 maja 18, 18:26

OMG. Cała ekipa filmu Godarda na czerwonym dywaniu. Its happening. Chyba cos wygra jednak!

Seblon » 19 maja 18, 15:35

Nagrody FIPRESCI:

Konkurs Główny: "Burning", reż. Lee Chang-Dong

Un Certain Regard: "Girl", reż. Lukas Dhont

Directors' Fortnight + La Semaine de la Critique: "One Day", reż. Zsófia Szilàgyi

damiansport1 » 19 maja 18, 13:20

Welcome back à #Cannes2018 :
- Hirokazu Koreeda
- Pawel Pawlikowski
- Spike Lee
- Alice Rohrwacher
- Marcello Fonte (Dogman)
- Nadine Labaki
- Sergueï Dvortsevoy (ou plutôt son actrice ?)
- La famille Panahi

Te filmy wygrają coś wieczorem. Jia, Godard, Lee z pustymi rekoma

damiansport1 » 19 maja 18, 12:55

cannes lover napisał(a):Toni Erdmann miał najwyższą notę, a wszyscy wiemy jak się skończyło... ;)


I co myślisz że taka sytuacja się powtórzy? Bo wg mnie nie prędko. Millerowi i spółce nieźle się dostało wtedy.

Jestem przekonany że Burning, Cold War, Lazzaro Felice coś wygrają. Ale poza tym ciężko przewidzieć bo wygląda na to że w tym roku jest z 10-11 filmów które powinni coś wygrać. a może max 9.

Ugh. A jednak. Plotki mowia ze Burning chyba nic nie wygra. Co za dramat.

Grzes » 18 maja 18, 20:04

Pomysł, że na podstawie rankingów takich jak w Screen International można przewidzieć, czy któremukolwiek pojedynczemu kinomanowi dany film będzie się podobał, jest tak niedorzeczny, że aż śmieszny. Proponuję porównać uszeregowanie filmów wg rankingowych średnich z uszeregowaniem któregokolwiek z uczestników tegoż rankingu - wyjdą dwie kompletnie różne listy. W przypadku kogokolwiek z zewnątrz, kogo gust jest jeszcze dodatkowo jakoś nietypowy (chociażby mocno "nowohoryzontowy") nie ma najmniejszych powodów, żeby jedno z drugim się zgadzało. Tego typu rankingi mają sens z zupełnie innego powodu - są niezłym (acz niedoskonałym - vide Toni Bergmann) prognostykiem nagród (bo logika przyznawania nagród jest podobna jak wyciągania średniej ocen w rankingu - wygrać może tylko coś, co podoba się większej grupie jurorów) oraz daje pewne informacje o tym, jakich mniej oczywistych filmów dystrybutorzy mogą zaryzykować zakup. No i jeszcze daje pojęcie o tym, jakie będzie ogólne przyjęcie tych samych filmów przez krytykę później - gdy być może wejdą do dystrybucji (nota bene wszystkie filmy, które okon wymienia jako nietrafnie ocenione przez jury Screen Daily później miały bardzo podobne oceny wśród ogółu krytyków - w tym sensie te oceny były jak najbardziej trafne). Tylko tyle i aż tyle.

PS1: Sądząc z recenzji Burning, film jest jedynie luźno inspirowany Murakamim, także raczej nie należy do tego przywiązywać specjalnej wagi.
PS2: Już pisałem, że Ash is Purest White jest zakupione przez Against Gravity - także Gutek tego już nie weźmie.

cannes lover » 18 maja 18, 17:41

Toni Erdmann miał najwyższą notę, a wszyscy wiemy jak się skończyło... ;)

damiansport1 » 18 maja 18, 15:14

Film Gilliama podobno słaby. coś chyba Gutek srednio trafil z tymi filmami. Liczę że ogłoszą że kupili np Burning, Lazzaro Felice czy Ash is Purest White. Albo Caparneum.

"Dobre recenzje zbiera też Lee Chang-Dong, choć nie chce mi się wierzyć, że na podstawie Murakamiego można zrobić naprawdę dobry film."

Dobre recenzje to mało powiedziane. Ten film pobił rekord Toniego Erdmana na Screendaily ze srednia 3.8/4. Nie ma mozliwosci zeby niczego nie wygral.

okon_alterego » 18 maja 18, 10:01

[quote="damiansport1"]I plotki odnośnie Labaki okazały się prawdziwe. Przynajmniej jeśli chodzi o złotego dzieciaka[/quote]

Nauczyłem się już dystansu do tego, co na świeżo pisze prasa. ;) Niska ocena w rankingu Screen Daily wcale nie oznacza, że film jest zły - tak było i z Chronic Michela Franco (2.0), i z W pionie Guiraudie (2.1). Nie mówiąc o Twarzy Tsai Ming-lianga. A wysokie oceny dostawały takie rozczarowania jak Góry mogą przeminąć Zhangke Jia czy Matka Morettiego.

Dobre recenzje zbiera też Lee Chang-Dong, choć nie chce mi się wierzyć, że na podstawie Murakamiego można zrobić naprawdę dobry film.

damiansport1 » 17 maja 18, 22:55

I plotki odnośnie Labaki okazały się prawdziwe. Przynajmniej jeśli chodzi o złotego dzieciaka

damiansport1 » 17 maja 18, 0:08

Jeśli mieszka się w dużym mieście gdzie pokazywane są wszystkie filmy to pewnie jest to dobra taktyka.
Ale ja mieszkam w małym gdzie wiekszości filmów z Cannes czy Berlina nie będzie stąd jeżdze na festiwale by je oglądać. Poza tym lubię być pierwszym (+jestem niecierpliwy).
Uczucie że jesteś jednym z pierwszych Polaków który zobaczył np zwycięzce Palmy lub istotnego gracza oscarowego jest, przynajmniej dla mnie, niepowtarzalne.
Do dzisiaj wspominam seans I, Tonya czy Trzech Billboardów na Camerimage. Tam pokazują każdy film tylko raz co podnosi prestiż seansu. Byłem jednym z może 100 Polaków który zobaczył I, Tonyę pół roku przed premierą krajową. Niestety u nas wiele filmów pokazywanych jest ze strasznym opóźnieniem a ja nie mogę tyle czekać. Jestem bardzo aktywny na wielu forach i chce uczestniczyć w konwersacjach nie bojąc się o spojlery.
Każda ma jednak swoją taktykę i oczywiście oglądanie filmów bez dystrybucji zapewne też jest mądre ale ja w tej chwili się na tym nie skupiam.

Grzes » 16 maja 18, 22:19

worren napisał(a):Wiele filmów z programu NH było granych na festiwalu w przeszłości jednorazowo, więc kwestia posiadania polskiego dystrybutora jest drugorzędna. (...) To czy film trafi na NH to przede wszystkim kwestia dogadania się z agentami sprzedaży i posiadaczami praw do danego tytułu.

W przypadku tych największych polskich festiwali, czyli NH i WFF, te "wiele filmów" to tak naprawdę zdecydowana większość tytułów pokazywanych na festiwalu. Może cię (damiansporta1 - nie worrena) to zdziwi, ale wiele osób (ja na przykład, i wielu innych z tego forum) na festiwale jedzie dokładnie po to, żeby oglądać wyłącznie (albo głównie) filmy, które polskich dystrybutorów nie mają, bo to jedyna okazja, żeby je zobaczyć - te, które ich mają, będzie można obejrzeć później.

damiansport1 » 16 maja 18, 20:47

Omg, a teraz Burning nazywany arcydziełem. Co za festiwal dla Azji.

worren » 16 maja 18, 19:21

damiansport1 napisał(a):Dzięki za te informacje. Choć myślałem że żeby film był wyświetlany na festiwalu u nas, musi mieć najpierw polskiego dystrybutora? Więc jeśli Godarda nikt nie odważy się kupić to jak miałby zostać pokazany na NH. Czy się mylę?


Wiele filmów z programu NH było granych na festiwalu w przeszłości jednorazowo, więc kwestia posiadania polskiego dystrybutora jest drugorzędna. Chodzi bardziej o polską premierę zwłaszcza w przypadku konkursu Nowe Horyzonty. To czy film trafi na NH to przede wszystkim kwestia dogadania się z agentami sprzedaży i posiadaczami praw do danego tytułu. Także droga dla Godarda na NH jest otwarta, oczywiście jeśli film spodoba się selekcjonerom festiwalu.

kasiakre12345 » 16 maja 18, 18:40

Dziękuję za wszystkie informacje, macie naprawdę niesamowitą wiedzę :)

damiansport1 » 16 maja 18, 15:39

Grzes napisał(a):Kilka uwag do tego, co piszesz.
1. Odróżniaj FB Gutek Film i NH. Pomysł, że Gutek Film (lub ktokolwiek inny) miałby wprowadzić Godarda do dystrybucji jest bardzo ekstrawagancki - to bardzo mało prawdopodobne. To, że na FB festiwalu piszą o tym filmie sugeruje, że będzie na festiwalu - nie w dystrybucji.
2. Co roku zdecydowana większość filmów z konkursu głównego w Cannes (i niejeden z innych sekcji) wchodzi do polskiej dystrybucji - tak z całą pewnością będzie i w tym roku. "Hity" festiwalu: Rohrwacher, Koreeda dystrybutorów mają w tej chwili na 100%, przypuszczam, że część z tych, które wydają się tobie mało prawdopodobne prawdopodobnie też. Natomiast filmy mniej eksponowane, a pochodzące z krajów "egzotycznych" typu Egipt, ale też Japonia czy Korea mają pełne szanse ich nie mieć, bo najzwyczajniej w świecie w Polsce mało kto na nie pójdzie, niezależnie od tego, czy to "mainstreamowa love story", czy "crowdpleaser".
3. W "plotki" dotyczące jakości filmów nie ma co wierzyć - pierwsi oglądają zawsze ci, którzy są danym filmem jakoś specjalnie zainteresowani, w szczególności też zainteresowani finansowo. Osobiście w "obłędnie dobry" film Labaki nie bardzo wierzę, wierzę za to w możliwy "obłędnie dobry" film Ceylana.
4. Solopan to znany i kiedyś całkiem prężny dystrybutor. Ale ostatnio też wprowadzał do kin np. Jeszcze nie koniec.



Dzięki za te informacje. Choć myślałem że żeby film był wyświetlany na festiwalu u nas, musi mieć najpierw polskiego dystrybutora? Więc jeśli Godarda nikt nie odważy się kupić to jak miałby zostać pokazany na NH. Czy się mylę?

Pewnie masz rację z tym że Rohrwacher czy Koreeda mają już dystrybutora. Labaki też może mieć. Ogromne bitwy się toczą za granicą o ten film. Screendaily podaje że we Francji aż 8 dystrybutorow toczyło walkę o prawa. W USA jak już pisałem film kupił Sony Pictures Classic jeden z ciekawszych art-housowych dystrybutorow. wiec to nie tylko plotki. Ale przekonamy sie jutro...

worren » 16 maja 18, 15:07

damiansport1 napisał(a):Pierwszy raz słysze o takim dystrybutorze jak Solopan ale ok.

Solopan wprowadzał do polskich np. "Idę" Pawła Pawlikowskiego, "Moonlight" Barry'ego Jeniknsa i "Mamę" Xaviera Dolana, ale w swoim katalogu mają także prawa do sporej ilości starszych tytułów z ostatnich 25-lat dystrybucji (wymieniając choćby "Chinese Box" Wayne Wanga).

Mnie z końcówki konkursu najbardziej interesuje "Knife + Heart" Yanna Gonzaleza. Tym bardziej, że miałem okazje poznać reżysera i spędzić z nim trochę czasu, gdy był w jury w Katowicach. Znając dotychczasowy dorobek Yanna (debiut "You and the night" i całą serię pięknych krótkich metraży) spodziewam się filmu nieoczywistego i w stosunku do reszty konkursu niezbyt gładkiego. Czy tak rzeczywiście będzie pokażą pewnie pierwsze recenzje.

Grzes » 16 maja 18, 14:10

Kilka uwag do tego, co piszesz.
1. Odróżniaj FB Gutek Film i NH. Pomysł, że Gutek Film (lub ktokolwiek inny) miałby wprowadzić Godarda do dystrybucji jest bardzo ekstrawagancki - to bardzo mało prawdopodobne. To, że na FB festiwalu piszą o tym filmie sugeruje, że będzie na festiwalu - nie w dystrybucji.
2. Co roku zdecydowana większość filmów z konkursu głównego w Cannes (i niejeden z innych sekcji) wchodzi do polskiej dystrybucji - tak z całą pewnością będzie i w tym roku. "Hity" festiwalu: Rohrwacher, Koreeda dystrybutorów mają w tej chwili na 100%, przypuszczam, że część z tych, które wydają się tobie mało prawdopodobne prawdopodobnie też. Natomiast filmy mniej eksponowane, a pochodzące z krajów "egzotycznych" typu Egipt, ale też Japonia czy Korea mają pełne szanse ich nie mieć, bo najzwyczajniej w świecie w Polsce mało kto na nie pójdzie, niezależnie od tego, czy to "mainstreamowa love story", czy "crowdpleaser".
3. W "plotki" dotyczące jakości filmów nie ma co wierzyć - pierwsi oglądają zawsze ci, którzy są danym filmem jakoś specjalnie zainteresowani, w szczególności też zainteresowani finansowo. Osobiście w "obłędnie dobry" film Labaki nie bardzo wierzę, wierzę za to w możliwy "obłędnie dobry" film Ceylana.
4. Solopan to znany i kiedyś całkiem prężny dystrybutor. Ale ostatnio też wprowadzał do kin np. Jeszcze nie koniec.

damiansport1 » 16 maja 18, 12:12

Pierwszy raz słysze o takim dystrybutorze jak Solopan ale ok. Czyli sporo już jest kupionych.
Gutek ma w konkursie Under Silver Lake i Everybody Knows ale te filmy niczego nie wygrają a oni zwykle jednak mają kilka filmow z nagrodami. Rok temu The Square, BPM, In the Fade, You Were Never Really Here.

Z filmów które mają duży buzz i szanse na nagrodę a są bez dystrybutora (przynajmniej nie ma info):

Lazzaro Felice (głowny faworyt do Palmy w tej chwili i mój najbardziej oczekiwany chyba)

Capernum (plotka o jakości tego filmu jest obłędna. Ci którzy widzieli film w tajnych screeningach mowia ze 13 letni dzieciak podobno zagrał jedną z najlepszych ról dziecięcych w historii kina.W USA film posiada Sony Pictures Classic. Film Labaki będzie miał premierę jutro)

The Image Book (widziałem kilka postów NH/Gutka na fejsie o nim więc czuję go mają choć jeszcze nic nie wprost nie mówią)

Shoplifters (Najlepiej recenzowany film z konkursu póki co i być może tegoroczny Daniel Blake. Palma bardzo możliwa)

BlackkKlansman (pewnie bedzie na AFF)

Leto

Burning

Knife + Heart (brzmi intrygująco i być może Paradis wygra aktorkę)

The Wild Pear Tree

Sorry Angel (film o gejach, count me IN poza tym mogą dać mu np scenariusz bo zwykle jakis francuski film wygrywa jedna nagrode)

Asako I & II (mainstreamowa love story, myślę że dobrze by się sprzedała. Bardzo czekam)

At War, Girl of the Sun, Yomeddine raczej na pewno nic nie wygrają i też nie sądzę żeby ktokolwiek je kupił. Może Girl of the Sun...choć recenzje fatalne to jednak film może się spodobać zwykłym zjadaczom chleba bo jest strasznie basic podobno.

Góra